Crossing over to the quite side - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Tamar - WaarBenJij.nu Crossing over to the quite side - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Tamar - WaarBenJij.nu

Crossing over to the quite side

Door: tamar

Blijf op de hoogte en volg Tamar

02 Februari 2012 | Uruguay, Montevideo

hooi iedereen,

hoe is het daar in Nederland, echt heel leuk om jullie berichtjes te lezen trouwens...marjolein ik hoop wel dat je duim snel weer beter is!!! De rest succes met de kou en school enzo...

Onze zwembad plannen vielen letterlijk in het water, omdat het opeens regende:( gelukkig klaarde het rond de lunch op en zijn we opzoek gegaan naar een restaurant met uitzicht, maar 2 lifts verder leek het restaurant niet te bestaan, of heel goed verstopt te zijn. Wel was er op de eerste verdieping een soort kantine. Vol met zakenmannen en vrouwen die hun lunch goed bestede met eten. Ook wij voor minder dan 10 euro aan het het buffet begonnnen. En ik was eerst een beeje sceptich maar het was echt heel lekker en zelfs vega...dat zie je hier ook niet vaak. We gaan na het toetje, flan en caramel/choco cheesecake (tuurlijk nemen wij gewoon 2 toetjes:p) door naar het Theatro Colon. Heel mooi van buiten maar de rondleiding was wel erg duur dus dat slaan we even over.

Simone heeft inmiddels wel slippers gekocht die lopen als wolkjes, dus we kunnen nog vele kilometers maken. Maar eerst gaan we naar Palermo, onze favo wijk en de grootste wijk van BsAs. Dus wij zijn terug om er meer van te zien, we lopen door Palermo Holywood en Soho...die niet echt lijken op hun noord amerikaanse tegenhanger. Door drinken wij heerlijke cocktails, naja de eerste was een beetje te sterk dus de 2e heb ik gemend met limonade. ja het was wel happy hour dus 2 voor de prijs van 1.

Opeens vinden we nog een coole vintage winkel, waar ik echt het schattigste roze tasje ever heb gekocht!!Verder gelopen tot we opeens een gaaf restaurant zien, la Escondida. Dit werdt zelfs door het locale hostel helemaal goed gekeurd, na ons kijkje voor simones return hostel.

We aten bij La Escondida, varkens rib iets met zoete aardapel in soya en honing. En een open salade bar voor 140 pesos, dat is ongeveer 30 euro totaal. Helemaal perfect!

Nu begint de lol pas echt we gaan naar een Milonga, dat is een soort Argentijns tango feest. Onze locatie, Salon Canning, dat was een echt autentiek plekje vol met jong maar vooral oud.

We kiezen een mooi tafeltje een beetje weg van de dansvloer want we hebben allebij niet echt de tango skills om entousiast mee te doen. Al snel begint een wel gereisde argentijn een gesprek met ons. Gonzales had veel te vertellen, hij kletste maar door en door. wel super grappig. Na dat ik het verzoek van 1 oude man had afgewezen omdat ik me echt niet meer herrineren hoe je tango moet dansen. Wat gonzales echt eeuwig zonde vond want hij vond dat ik nu mijn kans op een geweldig huwelijk was misgelopen...hahaha. not really.

Vroeg ook hij mij ten dans, naja hij wist dat ik maar 1 les had gehad en dat dat 3 jaar geleden was...maar als hij dapper genoeg was om het te vragen durfde ik wel mijn best te doen en iig 1 keer tango te dansen in Argentinie. Het ging eigenlijk verassend goed, ik was echt verbaasd...maar super leuk dus. Wij hebben Gonzales ook nog gekopeld aan een duits meisje, want die was helemaal opgedoft naar de milonga gekomen en wachte duidelijk af om mee gevraagd te worden. Zij was na hun dans ook helemaal populair onder de andere mannen, en heeft niet meer stil gezeten. Natuurlijk was Gonzales erg jaloers:p Maar als een ander oud manetje ons vraagt om te dansen zeggen we toch maar dat we het niet zo goed kunnen. Dan komt eindelijk om half 2 het show koppel, een prachtig paar wat een hele gevarieerde tango danste.

Nu dat we echt alles hebben gedaan en gezien gaan we naar de bus, die blijkt al 40 min niet langs te zijn gekomen terwijl ze vaak ook snachts toch wel 1 keer in de 20 min langs rijden. Jaaa ik had ons geld voor de avond erg precies ingeschat en we hadden nu nog 14 pesos dat is niet echt genoeg voor een taxi, dus wij besluiten toch te wachten met een duits meisje en haar spaans leraar (ja dat is nog eens laat school 2 uur snachts) en gelukkig hadden zij het meeste van het wachten al gedaan want 15 min later was de bus er gewoon, yes!! lekker slapen.

Echt lang slapen was het niet want we gaan vandaag met de boot naar Uruguay, Colonia de Saramiento om precies te zijn. Met onze backpacks zijn we naar de Av. Corrientes gelopen om met de taxt voor 14 pesos naar de terminal fluvial te gaan waar onze boot vertrekt. Ohhh en achter af blijkt dat we echt de beste maatschapij (Seacat)hebben gekozen want ze zijn het snelste en het goedkoopste...maar niet zo bekend. sommige betalen dus meer dan wij en zitten dan 3 uur op de boot om geld te besparen, losers!!

Voor je het weer ben je het grijs moerassig utziende water overgestoken naar Urugay, waar de bagage band om de 30 stuks bagage wisselde van band, een heel leuk spelletje :s naja we lopen binnen 10 min naar ons hostel, want Colonia is wel helemaal het tegenovergestelde van BsAs. Het is klein, rustig, laag en een beetje vervallen. Sur hostel was een goede keus, goedkoop een met dak teras. Alleen kwam ik bijna het bovenste bed niet in, want het is hier al vaker moeilijk gebleken om een trappetje aan het bed vast te maken.

We lopen door het dorp en overal komt ons de heerlijke geur van bbq tegemoet, want urugayaanen zijn net zo dol op vlees en bbq als hun buren. Ook hebben ze hier nergens stoplichten...een beetje vreemd hoe het verkeer dan maar zich zelf moet regelen en wij steken ook maar gewoon over half in de hoop dat autos stoppen. We eten ook nog wat lunch een spinzie burger, echt lekker. Terwijl we hier van genieten ondekken we weer een nieuwe baan, namelijk reclame auto rijder, met audio. Dus een speaker schreewt over de rustige straat allemaal aanbiedingen. heel bizar. Ook kost het ons best veel moeite om water te vinden wat best vreemd is voor z.n warm land.

We kopen ook een buskaartje naar Montevideo, ook een koopje voor 8,50. Ik denk dat we hier langer moeten blijven, het is hier super vriendelijk en goedkoper dan argentinie:D

Natuurlijk zoeken wij in het dorp ook wat avontuur op door een soort atletiek stadion, aan de achterkant in te sluipen, ja het hek sloot niet het hele paadje af. Zo konden we net iets meer van de zonsondergang zien. Een harloper kijkt ons op de terug weg wel heel grijnzend aan van, gekke touristen dringen zomaar een stadion in. S avonds eten we pizza van de bbq, heerlijk op het dak teras.

Na het ontbijt gaan we nog de laatste dingen in Colonia ontdekken, in de oude stad zien we een zee fort, veel grote bloemen struiken en gekleurde huisjes. Op de 2 pleintje zien we de oude stadspoort en een vuurtoren die half vast zit in een muur. Daar zijn we ook omhoog gegaan. Om een uitzicht op de stad te hebben. Gelunched bij eeen straat kraampje, goede hamburger echt met alles, ei, ham, kaas, groente, sla, tomaat, ketcup en mayo. Zo dan zitten we wel vol tot aan Montevideo. Die man daar was trouwens echt mega schoon hij was na dat hij ons eten had gemaakt constant alles aan het schoonmaken, dus lekker en hygienich.

Onze reservering is niet gelukt voor montevideo maar we pakken toch de backpacks en gaan naar het bus station, we zien daar wel wat we doen.

Daar aangekomen blijkt dat ik niet zo had moeten zeggen dat we hier langer moeten blijven want de bus naar Santiago gaat pas over 5 dagen...naja de toerist office man had ons al snel overtuigd dat dat lang niet genoeg tijd was om te genieten van al het moois hier. Hij vertelde echt over alles zo gedetaileerd en dan pakte die er weer een kaart bij en weer een ander foldertje..heel leuk!

De tourist man heeft ons ook gehopen met een hostel vinden, hij had natuurlijk veel sugesties maar na de bus naar de wijk Pocitos te hebben genomen, blijkt de eerste Unplugged hostal) al meteen goed. Betaalbaar, best schoon...het blijft een hostel en met grote kluisjes om de rest van onze bezittingen wel veilig te bewaren.

Ook is pocitos veiliger en dicht bij het strand. heerlijk het strand!! daar gaan we ook zeker heen. We maken een maaltijd salade voor dinner, jummy!! gelukkig eten we niet mee met de hostal bbq want die werd pas om 1 uur snachts geserveerd, dat hadden wij qua trek niet echt gered denk ik. Na een gesprek met de eerste nederlanders die we zijn tegengekomen is het echt wel tijd om te slapen.

Het is 1 februari al bijna 1 maand na dat ik begon, wij gaan downtown Montevideo in, wat best klein is en soms ook best vervallen. In de haven eten we heerlijk vis voor de lunch en dan lopen we rustig door het centrum en nemen we de bus weer terug.

Vanavond hopen we de eerste vlagen van Carnaval te zien want hier staat Montevideo net zo bekend om als Rio!! ze gaan hier gewoon de hele maand februari door. We hebben dus gehoord dat je gewoon op straat de carnavals groepen kan zien oefenen en strijden om tot de stads winnaar gekozen te worden..heel benieuwd hoe dat gaat.

Adios y hasta pronto xx

• 02 Februari 2012 - 21:52

Hanna:

Hee Tamar!

Wat leuk dat je daar het caranaval gaat beleven! Dat zal er wel mooi uitzien. Ik heb gister ook een geweldig roze tasje gezien, bijna gekocht (maar helaas 70 euro)! Telepatisch? ;)

Cool van de tango! Helemaal in stijl en sfeer? Moet een heerlijk gevoel zijn. Wel zwaar zeker, al die mannen van je afslaan? Mis je je vader/bodyguard al? ;)

Jammer dat jullie daar regen hebben, maar alsnog zou ik graag ruilen. Het is hier fucking -10 en het waait, dus het voelt nog veel kouder :(

Wat lachen dat de bus naar Santiago gewoon pas over 5 dagen gaat.. Maar goed, jullie zitten in de buurt van een strand, het carnaval begint.. Die 5 dagen overleven jullie wel he?

Veel plezier! Lots of love xxx

• 03 Februari 2012 - 12:23

Stella:

Tam, klinkt echt goed! Vraag me af hoe jij steeds het goedkoopste hostel en reis weet te vinden, echte nederlander he:) veel plezier daar, en lekker meefeesten met carneval!

• 04 Februari 2012 - 02:53

Carola:

Hee die Tamar! Wat een avonturen beleef jij weer: tango-en, zonsondergangen en superhamburgers. Kan het beter? Heerlijk, je hebt ook goed getimed want vandaag kwam heel nederland weer meteen tot stilstand bij de eerste (al ver van tevoren aangekondigde) sneeuwvlok. 3 uur gedaan over een rit van 3 kwartier! Nu lig ik met winterhanden en -tenen in m'n mandje. &@€¥£$#% OV! Trein reed al helemaal niet, bus reed aantal keer gewoon door zonder stoppen (???) 3 werf hoera voor die gestroomlijnde informatietoevoer ook, m.n.h.: niemand wist iets... Sorry Tam dat ik mijn OV teleurstellingen tegen je aan ventileer, maar dan besef jij ook weer dat als je in den verre misschien es tevergeefs op de bus wacht: NEDERLAND ZEKER NIET EFFICIENTER IS. Zo. Heel veel liefs vanuit de diepvries! (-15!) Omar& Carola

• 05 Februari 2012 - 21:25

Mama:

Hey Tamar,
    Weer een land van je lijstje: Uruguay! Ik hoop dat je de komende dagen wat van carnaval kunt zien. Wij bereiden ons voor op het carnaval van het NOORDEN: de Elfsteden tocht. De rayonhoofden hebben vandaag vergaderd, dus...
    Groetjes met handschoenen aan,
    mama, papa en daniel

• 06 Februari 2012 - 16:27

Annet:

Meiden, wat beleven jullie veel. Ik wou dat ik even om het hoekje kon kijken. Leuk hoor, je verslag te lezen Tamar. Heeft Simone de tango nog gedanst?
    Ik wacht met plezier af op jullie volgende blog.
    Dikke kus!!!