It´s a jungle out there - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Tamar - WaarBenJij.nu It´s a jungle out there - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Tamar - WaarBenJij.nu

It´s a jungle out there

Door: tamar

Blijf op de hoogte en volg Tamar

05 Maart 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hooi iedereen,

Nou het is tijd voor mijn laatste verhaal, dit keer vanuit Rio de Janeiro. Ik denk trouwens dat ik in argentinie sommige kaarten in de verkeerde brievenbus heb gegooid dus als je geen kaart heb gekregen is dat niet omdat ik dat niet wilde maar omdat de brievenbus niet mee werkte :s

Waar zal ik eens beginnen...

Rio is bijna in zicht en de airco in de bus gaat uit...Why! het laatste uur in de bus is hierdoor echt bloed heet. We komen aan bij Terminal Novo Rio, maar moeten eerst in de rij, nog beter net voordat we parkeren doet de airco het weer, hoe bizar. We halen een kaart bij de Tourist information en pakken de Real Autobus bus naar onze wijk: Botafogo. Jeeh we zien de berg met het Cristus beeld, de Pao de Azucar berg en de witte stranden...Ohh kan niet wachten om de stad verder te bezoeken. Ons hostel, Ace backpacker hostel is prima. Niks bijzonders maar de locatie is perfect! in het midden van alles. Op onze kamer ontmoeten we Jean Antoine een jongen uit Parijs die nu in Barcelona woont hoe toevallig daar hebben ik en simone ook gewoond. Hij vraagt ons mee naar het strand, voor we gaan lunchen ik en Simone bij ons op de hoek. Een bekend Braziliaans concept eten per kilo, je betaald wat het weegt...niet slecht en veel keus. We pakken de bus naar Ipanima en genieten!!!! van het prachtige witte strand en de heerlijke zee..Wow.

Savonds eten we ook met Jean bij papo de nogiets ook per kilo. Lekker vis en rijst en bonen. Later drinken we ook nog een caiperina, wat heerlijk Brazilaans allemaal.

28 Februari, we staan vroeg op en gaan richting de Corcovado, een berg van 710m waar Cristus de verlosser op staat. Je gaat met een treintje omhoog&omhoog, nog hoger met de trap en dan zie je de rug vab het beeld verscheinen, het is zoo groot als je er naast staat. Ook voelt dit echt zo RIO! Echt iets waar ik lang op heb gewacht. Alleen hebben we een beetje pech met het uitzicht en besluiten een paar uur rond te hangen tot de smog enzo overwaaien. Jaa beetje bij beetje zien we eilandjes en het strand steeds helderder worden. We nemen fotos met het beeld en de stad en ons natuurlijk, maar daar moet je wel een beetje voor vechten tussen de toeristen die ook allemaal dezelfde foto willen.

Terug beneden lunchen we in een heel klein cafetje verstopt in het winkelcentrum van Laranja, heerlijke salade en quiche. Dan gaan we eerst naar huis waar blijkt dat lang op de berg staan wl erg zonnig is :s we besluiten dat het beter is het strand een andere dag te bezoeken en gaan naar het centrum. Hier lopen we de wandelroute uit de lonely planet, langs veel oude gebouwen uit de tijd dat het nog een colonie was. Natuurlijk kunnen we het niet laten om ook een beetje te shoppen en het eerst wat ik koop zijn Schoenen en 10 min later nog een paar schoenen. Duidelijk dat mijn schoenenverslaving nogsteeds sterk is:D Echt zulke leuke schoentjes ballerinas van plastic en dat voor 10 euro. That´s the way I like to buy shoes.

Het centrum loopt tegen de avond helemaal leeg, we zien letterlijk honderde mensen zich verplaatsen van hun werk naar de metro, bus en auto om naar huis te gaan. Wij doen het zelfde wantin deze buurt wil je niet alleen achterblijven.

In het hostel ontmoeten we Jean weer en gaan samen eten. We lopen naar een super leuk plein aan het einde van onze straat vol met terrasjes en eten en drinken. We eten tipisch Braziliaans, gebbqed vlees, rijst, friet en zwarte bonen. Ohja hier serveren ze ook een soort bijgerecht van ei en broodkruim achtig spul...dat was niet zo lekker.

Goedemorgen of beter BOM DIA, vandaag is onze extra dag omdat het een schrikkeljaar is! We gaan naar het strand in Ipanima, Jean gaat ook mee op zijn laatste dag. We hebben weer heerlijk gezont en gespettered want zwemmen was vandaag niet mogenlijk door de enorme golven. Als verfrisen halen we dan maar een cocosnoot, hoe tropish is dat:D Voor we echt van het strand branden gaan we terug naar het hostel om te lunchen, en de restjes van gister smaken nog even lekker.

Na de lunch gaan we weer op pad, nu naar Copacabana. Alleen nemen we een bus (136) die ons helemaal via een andere route neemt en we hebben al zo weinig tijd voor dat de zon ondergaat. Nou we zijn eindelijk in Copacabana en Simone koopt een gouden paar Havaianas. Ookk kopen we wat souveniers. Snel haasten we ons naar Ipanima om de zon te zien ondergaan. Het is al een beetje begonnen als we daar aankomen maar WOW!!! de zon gaat onder achter 2 bergtoppen en kleurt de lucht de perfecte overgang van lichtblauw naar donker rood. Ook zien we langzaam de lichtjes in de favella op de berg aangaan, dat ziet er zo leuk uit. Echt ironish hoe de armste mensen het mooiste uitzicht hebben. We drinken om nog iets langer te genieten nog een Caiperina op het strand, jummy. Ohja voor dat we daar konden chillen werden we bijna weg gespoeld van het strand, ik sprong net op tijd op naar simones slippers gingen mee voor de ride, en eindigde gelukkig een stukje verderop op.

Het avontuur stop daar niet, de bus die we nu kiezen laat ons op de achterste weg achter, dat betekend dat wij om bij onze straat tekomen 15 banen moeten overstekken tussen het verkeer door, je moet even gedult hebben maar we halen de overkant veilig en wel.

We kopen bij de supermarkt ingredienten voor een pasta salade en eten lekker thuis. 1 klein detail, het hostel heeft het perfecte balcon om naar het verlichte cristus beeld te staren aan het einde van de straat, hoe leuk is dat.

Vandaag gaan we naar Lapa en Santa theresa. In Lapa lopen we over de lokale groete en fruit markt, waar we een beetje worden aangestaard....want andere touristen zijn hier zeker niet en misschien wel nooit geweest. Verder wel heel leuk veel exotisch en onbekende dingen. Dan posten we ons laatste anzichtkaartje voor thuis en lopen verder. Tot we opeens een super mooie trap zien, helemaal van top tot teen betegeld met gekleurde en figurtjes tegels, Zoo mooi!!! Helaas ziet het eruit als het begin van een favella en we willen niet per ongeluk de verkeerde buurt inlopen. Verderop komen we gelukkig nog een paar toeristen tegen bij de Arcos van Lapa, een groot aquaduct want is blijven staan midden in de wijk.

Aangekomen in Santa Theresa zijn we een beetje teleurgesteld, de hippe bohemian wijk is meer een verzameling van vervallen kleurige huisjes en weinig winkeltjes. Sterker nog veel zijstraaten zien er gewoon leeg en een beetje eng uit. We vinden wel een leuk plekje voor taart en koffie maar besluiten daarna de bus te pakken naar onze volgende bestemming de wijk Jardim Botanico.

Heel toevalig komt de juiste bus (409) ook door deze straat en kunnen we meteen door. We rijden met de bus tot aan de eind halte Horta. Waar we na te hebben verteld waar we heen gaan een handkus krijgen van een van de straatwerkers, voor goed geluk. Want zij vinden de Vista Chinesa, een uitzichtpunt over de stad maar veelste ver. Niet dat we echt een andere keus hebben dan lopen want een taxi zien we nergens en een auto hebben we al helemaal niet. We lopen een stuk en worden al snel beloond, want er zitten aapjes in de bomen, op de weg en in de struiken. Overal eigenlijk, leuke kleine zwarte aapjes. Nog verder is er ook een kleine waterval, omdat het zo heet is ga ik er gewoon met kleding en al in. Heerlijk, iemand helpt me nog op een rots en eventje kan ik zitten onder de waterval. wat leuk! Nog vele bochten en steile wegen verder zien we een bordje Vista Chinesa 700m Yes! We zijn er eindelijk, en het is het zo waard!!!! Je ziet het cristusbeeld, de Pao de Azucar berg en het strand maar nu allemaal zo mooi bij elkaar. Perfect voor meer foto´s Maar niks zo perfect als de taxi die opeens naar boven komt, want naar beneden lopen is niet echt leuk. We checken de prijs 15 Real en gaan gemakkelijk naar beneden.

Beneden vinden we een leuke sapbar, Polis Sucos, waar we een broodje en een sapje nemen. Ik probeer zoveel mogenlijk braziliaanse vruchten te proberen dus vandaag Guave. Vermoeid van al het lopen gaan we naar huis. Met 1 kleine tussenstop in het winkelcentrum bij ons op de hoek, waar ze een panorama dak hebben met een prachtig uitzicht op de pao de Azucar. Voor het dinner eten we in de buurt, echt de lekkerste risotto met garnalen OOIT!! ohh zoo jummy.

Tijd om te slapen. De volgende ochtend gaan we naar Urca, waar we de Pao de Azucar berg opgaan. Je gaat met de kabelbaan omhoog in 2 etapes. 1e verdieping we lopen rond nemen wat fotos van de baai, onze wijk en hoe de favela´s gewoon overlopen in hoge flats heel gek. Opeens hoor ik geritsel en jaa AAPjes. Echt het liefste aapje ter wereld, het formaal van een cavia en een super lange staart. Ik dacht al dat we beneden door de jungle moesten lopen om deze aapjes te zien maar nee gewoon voor ons gemak op de 1e verdieping.

Op naar de 2e verdieping, het uitzicht wordt beter en beter je zie nu bijna de hele stad. Zeker mijn favoriete uitkijk punt omdat je vanaf hier naar het Cristus beeld kan kijken ipv ernaast staan.

Het is weer tijd om naar beneden te gaan en te lunchen. We lunchen vandaag in Leblon, best een chic wijk. Bij restaurant Q, serveren ze echt een heerlijk 3-gangen lunch menu. Vooraf voor Simone tonijn tartaar met guacamole en voor mij salade met tomaatjes en brie. Als hoofd heeft Simone vlees met rijst en ik tonijn met sinnasappel vinigrette en linzen. Als je denkt dat het niet beter kan worden krijgen we ook ons toetje, voor Simone choco mouse met aardbeien en amandel en voor mij yoghurt mouse met rodevruchten coulis. OMG dit wil ik wel vaker eten, JUMMY!

We genieten verder op het strand waar wel in de golven gaan zwemmen...zo leuk om met de golven mee te zwemmen. We drinken ook nog een cocosnoot, Simone gaat ze halen en ik zie opeens een verkooper met de strandjurkjes die we willen. De leukste met alle highlight van rio. Ik denk shit waar is Simone nou en zij heeft vanuit de andere kant ook de man gespot en hoop dat ik hem kan tegenhouden. Jaa het lukt, al snel staat Simone naast me en kunnen we onze jurkjes passen en kopen...na een beetje afdingen natuurlijk. Ik ben echt super blij want er zijn vele verkopers gepasseerd en niemand had dit jurkje.

Het is zowiezo heel grappig om naar de verkopers te kijken en luisteren, sommige prijzen hun eten en drinken super enthousiast aan en andere mompelen een beetje terwijl ze snel voorbij stormen. Ze verkopen echt van alles en soms ook gewoon dingen die je op een strand niet nodig kan hebben zoals een hangmat zonder ophang systeem en een opberg zak die je aan je plafond kan hangen...maar ok.

Voor het avond eten gaan we koken, Pasta met courgette, citroen, room, kruiden en onbekende vis aangeraden door de vis man in de supermarkt. Echt super goed gelukt.

Nu komt het einde echt heel snel in zicht, sochtend zet ik Simone op de Bus naar het vlieveld. Wissel snel van kamer en pak ook de bus. Eerst bezoek ik de Botanische tuin. Best wel interestant, vooral heel veel bomen. Ook een mooie orchide kas, maar dan ohh het is hiet net een live dierentuin in de stad want ik zie weer aapjes. Dit keer zijn het baby aapjes van die we eeder op de berg zagen, dus nu nog kleiner!

Ik heb wel genoeg planten gezien en ga opzoek naar de lekkerste chevice van de stad, La carioca is me aangeraden en ik wil vis eten. Alleen wordt mijn missie even onderbroken door een kappote slipper. Een man probeerd mij tevergeefs te helpen en sleep e langs 2 winkels waar ze allemaal niks hebben om het te repreren. Toen was er een overleg tussen de mannen en hun oplossing ik heb echt nieuwe slippers nodig. Thanks! Ik strompel half naar de supermarkt aan de overkant, en bijna alles gaat mijn budget te boven. Ik heb namelijk weinig geld mee om meteen door naar het strand te gaan...mmm. Dan zie ik achteraan 1 paar precies in mijn maar best leuk voor de helft van de prijs, Geluk :D Maar dat was dan ook al mijn geluk het restaurant waar ik heen wil is gesloten, dus haal ik wat bij de bakker op de hoek.

Zo nu is het wel tijd voor het strand, ik koop nog snel een tropisch sapje van Caju. Geen idee wat dat is maar het is wel lekker. Thuis haal ik als dinner sushi en ga lekker slapen.

De ochtend begint goed, Samuel van de receptie nodigt mij uit om te gaan fietsen. Gezellig, ik wilde toch al fietsen maar samen is altijd leuker. We maken er een hele tocht van, en nog grappiger op zondag worden echt grote wegen gewoon afgesloten zodat mensen meer ruimte hebben om te lopen. Dat heb ik nooit eerder gezien. We gaan langs Botafogo, Flamengo, Punto Arpoador de rots die het begin van alle mooie stranden vormt door Leme naar Copacabana. Verder naar Ipanima en Leblon waar we stopen voor een korte cocosnoot pauze. Het is al deze tijd bewolkt maar dat is echt wel fijn fietsten en dan breekt toch langzaam de zon door. We fietsen ook nog om het meer in het midden van de stad. Super mooi hoe groen het hier overal is. We zien ook cristus weer maar nu in een soort mysterieuse wolken massa. Terug op het strand fietsten we tot aan het einde waar de dois imanes berg staat, dan drinken we nog 2 cocosnoten en fietsen yerug naar huis. Heerlijk zo een paar uurtjes fietsen.

Ik wil geen tijd verliezen en ga meteen weer verder naar Ipanima, waar de hippi markt is op zondag. Ik vind wat grappige souveniers en eten uit Bahia (hartige olibol met plakkerige saus, tomaten en overheerlijke garnalen. Ik blijf op het strand liggen tot de zon weer ondergaat.

Voor dinner ga ik naar cafe Aguia om de hoek. Daar is een voetbal wedstrijd aan de gang en iedereen is echt super fanatiek, aan het schreewen tegen elkaar en de 4 tv´s Echt grappig. Ik eet simple kip met rijst en bonen, en neem er een Braziliaans bierje bij, best lekker en goedkoop.

In het hostel pak ik opnieuw in en bereid ik me voor op mijn laatste dag. Ongelovenlijk hoe snel 2 maanden voorbij gaan. Maar dan heb je ook wat. Ik heb 5 landen gezien, vele bussen, stempels, lekker eten, stranden en steden. Dus het is denk ik wel weer tijd voor een beetje Nederland.

ik hoop alleen dat het daar snel lente wordt!! Ik kan nu echt zeggen tot snel, en ik verheug me er op om iedereen weer te zien :D!

Mogen ga ik nog even naar het strand en dan ook met de bus naar het vliegveld.

Dat was dan weer het einde van deze blog, tamar signing off ;)

  • 05 Maart 2012 - 08:33

    Hanna:

    Lieve Tamar,

    dankjewel voor het bijhouden van een blog! Heb genoten van je verhalen, heel leuk om te lezen. Ik kan echt niet wachten om de foto's te zien, en te kijken of ik het me allemaal een beetje goed heb ingebeeld.

    Geniet nog even van je laatste dag(en). Zin om je weer te zien!
    Liefs xxxxxx


  • 05 Maart 2012 - 08:55

    Stella:

    Jeetje, wat is dat snel gegaan! Maar ik heb je ook gemist hoor;) Dus kom maar weer naar Nederland, want hier is het ook superspannend, hehe.

    tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamar

What's next?!

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 39605

Voorgaande reizen:

16 November 2019 - 30 November 2019

Diving into Philippines

26 December 2018 - 15 Januari 2019

Colombia here we come

02 Februari 2016 - 02 Maart 2016

Van een bruiloft in Rayong tot het strand in Bali

07 Juni 2014 - 21 Juni 2014

Japan: Sushi Paradise

27 Oktober 2013 - 07 Januari 2014

Discovering Central America

26 Februari 2013 - 13 Maart 2013

India and a wedding

25 April 2012 - 03 Juni 2012

Asia in my pocket

09 Januari 2012 - 06 Maart 2012

Van patagonie tot rio!!!!

28 Augustus 2009 - 19 Januari 2010

Barcelona

23 Februari 2009 - 28 Juli 2009

Zuid-Amerika

Landen bezocht: