Traditie en zon, we love Uruguay!!! - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Tamar - WaarBenJij.nu Traditie en zon, we love Uruguay!!! - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Tamar - WaarBenJij.nu

Traditie en zon, we love Uruguay!!!

Door: tamar

Blijf op de hoogte en volg Tamar

03 Februari 2012 | Uruguay, Montevideo

Holla iedereen,

Wow het is zolang geleden dat ik tijd had om iets te schrijven!!! ik hoop dat jullie allemaal bevrijd zijn van de sneeuw en ijs....en natuurlijk het onmogenlijke openbaarvervoer...ik snap helemaal wat je bedoelt carola.

Nou laat ik verder gaan met onze avond van 2 februari. Om 9 uur savonds hadden we afgesproken met wilke, madeleine en george om het carnaval te ondekken in Montevideo. George had gehoord dat het op het strand iets zou gebeuren, dus wij die kant op. Aangekomen bij het strand lijkt heel Montevideo alle 1,3 miljoen te zijn uitgelopen naar het strand. Omdat het de dag was van hun heilige. Alle standjes en kraampjes verkochten bootjes, kaarsen en andere blauwe en witte dingetjes. De bootjes waren zo gaaf van de maat van een schoenendoos tot aan een bananendoos.

Zoo leuk allemaal versierd, ik en simone konden niet wachten om mee te doen aan deze traditie. We kochten een klein bootje en wat kaarsen, alleen dachten wij dat de kaarsen in de boot moesten maar dat bleek niet helemaal zo. Daar kwamen we snel achter toen we op het strand kwamen, wat vol stond met gaten en kuilen waar de kaaren in stonden. Het effect was zo gaaf, overal verlichte gaten op het donkere strand.

Dus wij graven snel ook een kuil, in de vorm van een hartje en stoppen onze kaarsen in het zand. Toen liepen we met onze boot naar het water, lieten hem te water. Als deel van het ritueel zaggen we iedereen achterstevoren terug lopen naar de kust, dus wij natuurlijk ook. heel grappig om te doen.

Terug op het strand zaggen we wat bizare rituele en 1 vrouw werd echt helemaal door elkaar geschud en getorokken...maar ze zij dat ze zich beter voelde.

Na onze hele submersion into Uruguayan culture ontmoeten we meer van george zijn vrienden en gaan we met zn alle eten en een biertje drinken. Simone en ik waren al best moe, dus wij lopen naar huis in de stromende regen...ook een beetje slecht weer.

Heerlijk uitgeslapen gaan we na een bruch naar het strand, ondanks conflicterende weer berichten is het 31 graden en zonnig!!! so happy. Het water is hier echt heerlijk want het is rivier water, ong. 23 graden. Ohhh zooo heerlijk, alleen hebben we miss een beetje teveel genoten van de zon, want we zijn een beetje verbrand.

Savonds wilde we met de hele groep naar een tablado, soort carnaval theater...maar zij zijn een beetje langzaam dus wij nemen zelf bus 192 of 76 naar de Velodome. We kopen een kaartje en lopen zo naar binnen. De eerst murga is al aan de gang, dat is een carnaval groep. Elke groep daarna was echt prachtig om te zien, zo mooi uitgedost in gekke kleding en costums. Die ook om de 10 min wisselen van costum en ze zingen over de problemen in de maatschapij en de liefde. Zo gaaf dat ze wel 50 min doorgingen. De stemming zat er goed in en er waren veel mensen op afgekomen. Naja we snapte de helft niet want ze maakte constant grappen en begonnnen over omatje die zo veel rookte dat ze stierven van teveel pruimen eten...mmm zal wel grapiger zijn in het echt.

Wij hebben lekker met een hapje en een drankje op het gras gekeken en genoten. Toen begon het wel heel laat te worden en we wilde naar huis, maar op weg naar buiten komen we martin en daniem tegen die zelf amateur murgas zijn.Matin begon echt een heel verhaal in gebrekkig engels en ik heb samen met zijn vriend hem een beetje uitgelachen hoe grappig het was dat wij ook gewoon spaans kunnen, hihihih maar zij nodigde ons uit voor hun voorstelling morgen maar ze wisten het adres niet. Naja dat zien we dna nog wel, maar wij willen naar huis...nog eens 30 min later zien ze eindelijk in dat hoe vriendelijk wij ze ook vinden we nu echt moeten slapen.

Ons avondtuur was nog niet voorbij want we konden de halte niet vinden maar zagen wel opeens de bus dus wij histirich zwaaien hopen dat hij stopte, en ja!!!! zo lief hij stopte gewoon midden op de weg en wij konden naar huis. Zo vriendlijk die uruguayanen.

Na een korte nacht staan we om 8 uur op om naat Punta del Este te gaan en dorpjes eromheen met een tour. Zo mooi we zien een huis, casa pueblo van een bekende kunstenaar hier. ZO gaaf geinspireerd door gaudi met veel gekke vormen en griekenland want alles was wit met blauw. Echt prachtig. Langs nog wat oude gebouwen en stranden tot we een stop maken in Punta del este om te zwemmen in de zee en ijs te eten jeeh!!! Ook hebben ze een enorme hand op het strand of eigenlijk alleen vingers maar goed voor op de foto. Terug naar huis, waar we zelf koken. zapatillo (een ronde courgette van hier met 10x meer smaak) rijst en vlees...ohh jummy!!!!

Snel meer maar ik moet er weer op uit!!! veel liefs tamar

• 11 Februari 2012 - 08:09

Hanna:

Wauwww wat moet het mooi zijn geweest op dat strand! Het klinkt in elk geval al prachtig.. Ohh ik wil ook zon zee en strand! Kan je niet wat foto's uploaden, zodat we een beetje mee kunnen genieten? :)
    Liefs xxxxxx

• 12 Februari 2012 - 14:06

Mama:

Zo wat een belevenis op het strand van Montevideo. En ook nog een voorproefje van het Carnaval! Ik heb even gemist waar Wilke, Madeleine en George in het verhaal zijn gekomen.... Hebben jullie die achtergelaten in Montevideo? Want volgens mij ben je inmddels alweer in Santiago.
    groetjes van ons allemaal!

• 13 Februari 2012 - 01:51

Marjoleinhoff@gmail.:

Hoi Tamar,
    Carnaval, strand en zomerse temperaturen. Jij zit in een andere wereld nu, Tamar! Je mist alle kou, maar ook de schaatspret. David en ik hebben zaterdag een tocht over de Reeuwijkse Plassen gemaakt onder een stralende zon. David is helemaal in de mineur dat het nu weer gaat dooien. Je hebt natuurlijk ook gehoord dat de Elfstedentocht op het nippertje is afgeblazen. Jammer hoor. Jij bent nog heerlijk aan het bavianen daar. Geniet ze! Carnaval. Ja, dat komt er hier ook aan. Vind ik het voorlopig nog veel te koud voor.
    Veel liefs van David en mij.