OMG animals! - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Tamar - WaarBenJij.nu OMG animals! - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Tamar - WaarBenJij.nu

OMG animals!

Door: Tamar

Blijf op de hoogte en volg Tamar

15 November 2013 | Costa Rica, Fortuna

Hallo Dames en Heren,

Wij zijn inmiddels de grens over gegaan naar Costa Rica maar ik zal eerst verder gaan waar ik jullie heb achtergelaten.

7-11 Thuis na het eten genieten we van onze watermeloen met bubbels. Het feest loopt alleen al snel ten einde en wij gaan ook maar slapen.

De volgende dag feliciteren we stella met haar verjaardagt. (voor stel, hoop dat je nog een super leuk dinner hebt gehad en een leuke verjaardag) Dan ontbijten we weer met cory. Verder is er niet veel te doen dus we pakken de spullen en beginnen aan onze reis naar Bocas del Toro. En het wordt me een reis. Stpa 1 van Boquete naar David met de schoolbus. Stap 2 met een busje naar Almirante. Super grappig we komen daar langs een huisje waar we een pakketje ophalen en verderop stoppen we bij een auto met pech waar de busschauffeur lachend het pakketje overhandigd. Hier is jullie voedsel vooraad, succes tot er echte hulp komt voor de auto. Verder is het in die gebied vrijdag wasdag en mensen die we langs de weg oppikken droppen we weer in de middle of nowhere. Dat zal wel zijn waar ze willen zijn. Stap 3 Bij Admilrante worden we het busje uitgegooid en in een taxi gezet om bij de bootjes van taxi 25 te komen. Prima, we komen een kaartje ($5). Stap 4 het bootje op, nou die zat VOL. ik denk dat hanna zelfs een half kind op schoot kreeg. Een prachtige tocht door een beetje Jungle en eilanden. Tot we aankomen op Isla Colon waar we ja zeker weer overstappen. Stap 5 Dit keer naar het laatste bootje ($5) naar Isla Bastimientos ons nieuwe eiland. Het blijkt ook iets verder weg van de bewoonde wereld dan gedacht. Of te wel mooi en aardig maar er is helemaal niks in de buurt!!!!!! We stappen zelfs uit op een steiger van jerrycans die op het water drijven, zo heerlijk stabiel met je backpack enzo...

Het hostel is gelukkig wel mooi en we hebben een 12 persoons dorm helemaal voor onszelf. Nu dat alles te ver weg is om in het donker te bereiken lopen we naar het strand, daar schijnt nog een restaurant te zijn. Als we daar aankomen gaat het meteen weer goed, de zon gaat net onder. Bij Punta Lava zijn de mensen super aardig, de locatie aan het strand is prachtig en als we het eten voor ons neus krijgen is het HEERLIJK. Cevice van Mahi'Mahi in Thaise marinade!!! Dan komt het hoofdgerecht Gebakken snapper met cocosrijst, groente en de perfecte wortel cocos saus!!!! WOW en omdat we zo cute zijn heeft de keuken besloten ons iederer 1 hele vandaag gevangen vis te geven jeeehhh want we wilde hem eigenlijk delen. hahah de vakantie doet ons nu al goed we worden denk ik met de dag leuker ,)

Ze zetten ons na het eten zelfs met het golfkarretje weer terug bij het hostel. Tijd voor bed zou ik zeggen.

De volgende ochtend ontbijten we met pannenkoeken en vers fruit. Omdat ons eiland een beejte verlaten is pakken we de boot terug naar het hoofdeiland. Daar struinen we langs wat winkeltjes en lunchen we bij een restaurant aan het water. Eigenlijk wilde we sushi maar die gaat pas om 4 uur open. Dus doen we ons te goed aan nachos, meer cevice en quesedillas. Alvast een Mexico momentje. Bocas Town is niet zo groot maar wel schatiige. Het staat vol met gekleurde huisjes en er hangt echt wel een beetje een eiand relax vibe.

We hebben om 3 uur afgesproken met Bianca, een Zuid'Afrikaanse die we bij het hostel hebben ontmoet. Zij slaapt ook op ons eiland, dus gaan we proberen om goedkoper terug te gaan. Net voordat ze er is komt er al een mannetje op ons af...he he waar gaan jullie vandaag heen...misschien naar het andere eiland. Ik jaa opzich wel hoeveel vraagt u? nou 5$. Ik zeg grappenmakker dat is wat iedereen hier vraagt dan kan ik ook met iemand anders mee. Hij lacht, jaa dat klopt...Dan komen we er op dat we met z´n 3e zijn...ahhh dan kan hij het wel voor 4$ doen. Ok deal! Dat is ong 1 cocktail die ik eraf onderhandelt heb :)

Bianca is heel aardig dus we nodigen haar ook uit om mee te gaan eten. En wij gaan zeker terug naar Punta Lava. Eerst chillen we nog een beetje in de zon met een muziekje. Wordt ik opeens gebelt via Viber....super gek daar zit ik op een practisch verlaten eiland te bellen met thuis. Wel heel leuk om iedereen weer te horen. Ook ontmoeten we hier Quin een wat ouderman die voor het eerst op reis gaat buiten Amerika. Hij is heel vriendelijk en grappig.

Om 6 uur gaan we richting het strand waar we beginnen met cocktails. De kok maakt voor ons zijn specialiteit. Vodka, met cocosroom, cocoswater en een beetje amaretto. Dat smaakt zo verfrissend en tropisch. Al snel gaan we aan tafel. Dit keer bestellen we 2x cevice, nu ook met octopus. Maar dan voor de Piece de Resistance ' Een heel Krab!!! Jaaa hij is groot een heerlijk!!! met knoflook boter en groetje en meer kokosrijst. We laten geen stukje vlees zitten. Voldaan, krijgen we nog een cocktail van het huis en rekenen we echt bijna niks af voor ons feestmaal. We kletsen nog wat en na en lopen naar huis. Daar gaan we nog even bij Quin zitten. Als het tijd is om te gaan slapen krijgen we zlefs een leuke patch als kadotje van het police depatment waar hij werkt. Echt heel leuk.

Na een nachtje goed slapen hoost het op onze strand dag :s geduldig wachten we af tot het weer omslaat en gaan naar het strand. De zee is warm en het zand zacht. Zo wordt onze strand dag nog wel een succes. Zeker het 2e strand achter punta lava is echt geweldig. mooi. We lunchen op het srand en maken savond zelf hummus voor het dinner.

De volgende dag staan we optijd op een pakken onze spullen het is tijd om het verlaten eiland te velaten. We denken dat ons een hele reis voor de boeg ligt maar dat gaat eigelijk heel voorspoedig. Bij onze boot overstap spreekt een soort rasta Danny de Vito ons aan over waar we heen gaan. Dus ik zeg de grens. Nou dan weet hij wel een mannetje die ons daar heen kan brengen voor 10$. Ik zeg nee te duur! Wat vind je van de helft. Dat vind hij wel weinig, we krijgen de prijs naar $7.50 en zijn eigenlijk heel blij. Nog blijer als aan de andere kant blijkt dat we een super snellen taxi delen met 2 fransen. Ruim voordat we dachten aan te komen zijn we bij de grens. De overgang gaat op een gamele burg na heel makkelijkk. 1 land uit stempelen en het andere in. Geen tassen check niks.

Super ik heb ondertussen in mijn beste frans gevraagd waar de Fransen heen moeten zij lijken al iets geregeld te hebben en we mogen wel mee zegt ze. Blijkt het ook nog beter, het vervolg is geen krottig busje maar hun eigen grote huurauto :) Jeehh ze nemen ons mee tot aan Puerto Viejo waar wij ze vriendelijk bedanken en de bus zoeken naar Cahuita onze bestemming voor vandaag. De kust waar we nu op zijn geeindigt is zoo mooi net als of je op een Carisbish eiland zit.

Na een super reis komen we aan bij ons hostel. Of dat hopen we want er is niemand....behalve een wifi code. Daar vermaken we ons mee tot de Italiaanse eigenaar aankomt. Heel gek allemaal en ook niet heel schoon enzo. IIg we hebben een bed, ik kies wel het bed boven iemand anders want het matras boven hanna is zo dun dat je er tussen de houtenplakejes gewoon door heen zakt..hahah. Het dorpje is heel klein maar we lunchen goed bij Roberto. Pittige kip met bonen en rijst. En mijn eerste verse kokosnoot van de reis :) Verder is er echt niet veel te doen dus we lopen wat rond en kopen alvast een buskaartje voor morgen $7 naar San Jose.

Voor het avond eten gaan we naar Riki´s. Hele lieve vrouw we bestellen heerlike pittige kip vleugeltjes. guacamole met platgeslagen bakbannaankoekejes en nachos. die smaken goed met een biertje erbij. Gelukig zijn we hier maar 1 dag want we hebben nu denk ik alles gedaan wat er hier te doen is.

12-11 We staan vroeg op om de bus van 7 uur te nemen, het hostel is echt triest en heeft ook niks ontijtigs. Dan maar onze eigen dingetjes eten. Terwijl we wachten op de bus vraagt een Duitser of we op zijn backpack kunnen passen want hij moet naar het toilet in zijn eigen hostel. Prima, we hebben nog 20 min voor de bus komt. Hij komt na ong 15-20 min terug, alleen is hij nu doorweekt van zijn navel tot zijn knieen en pakt hij zijn tas en momepelt iets over het pakken van de volgende bus....geen idee wat we hier nou van moeten maken?

De bus is krottig maar brengt ons naar San Jose, daar moeten we met de taxi door de stad om bij een ander busstation te komen. Gelukkig moet Ignacio een local ook naar Tracopa busstation en delen we een taxi. Volgende kaartje naar Manuel Antonio ($7) is zo gekocht en we luchen wat bij de terminal tot de bus komt. We hebben een pittige chauffeur die alles en iedereen voorbij gaat. 1 auto werd zelf aan de kant gedwongen door onze chauffeur zodat hij er langs kon gaan. De bus dropt ons zonder problemen recht voor het hostel (Backpackers Manuel Antonio) Een hele vriendelijke jongen checkt ons is. Het is hier groot en schoon en leuk. WE hebben het heet van de reis en springen het zwembad in, met oceanview. Alleen als we willen douchen is het water stuk-op. Terwijl zij dat regelen gaan wij op zoek naar eten. We hopen nog steeds op Sushi en ja hoor hier hebben ze het zelfs op 2 plekken!! happy we gaan zitten bij Barba Roja een soort piraten bar op een cliff. Hier genieten we van een Guana Sour heerlijk happy hour. We bestellen Sushi en alleen al bij de geur van Soya is het al feest. De sushi is gelukkig ook nog een lekker met veel vis. In de regen lopen we naar huis maar dat is prima want we hebben eindleijk onze sushi gehad.

Het is Woensdag en wij gaan het nationale park van Manuel Antonio bezoeken. Nog voor we het park in zijn zien we al een leguaan en met ons kaarje in de hand beginnen we aan de jungle paden. We zijn vogeltjes, een soort tropische cavia en vlinders. Dan komen we na wat trappen omhoog een naar beneden te hebben gelopen uit bij het strand. Daar wilen we eten chillen maar er lopen overal wasberen. En die zijn niet lief. Gelukkig hebben wij helemaal geen eten bij ons maar we gaan ook niet echt gerust liggen. Dus na een korte duik drogen we een beetje op en lopen naar de plek waar we eerder een Luiaard hadden gezien. Doe zijn echt leuk en pluizig. En bijzonder, dit was echt het dier wat we wilde spotten. Gelukt. Onderweg haalt een wasbeer een heel rol koekje uit een tas ondanks dat de eigenaar hem met een stok weg port. Deze wasbeer vertrekt niet zonder buit. Onze Luiaard is inmiddels mooier gaan hangen en nu kan je hem helemaal goed zien. Tevreden lopen we naar de uitgang, onderweg zien we nog 2 luiaards jeeeh.

Na al dat wandelen en kijken hebben we honger, we zwichten meteen bij de kans om weer Sushi te eten, lekker met onze verse sapjes. Het is hier wel een gekkehuis met rijke amerikanen die hier vakantie vieren of wonen. overal hoor je ze.

We pakken na de lunch de bus naar Quepos het stadje. Daar aangekomen komt het nog net niet met bakken uit de lucht dus we zoeken snel een postkantoor. voor postzegels en lopen langs wat winkeltjes maar zodra de lucht openbreek rennen we naar de bus terug naar het hostel.
savonds eten we Chinees bij Ngo, smaakt goed het is alleen heel veel. dus we nemen de rest mee naar huis. Over de super rijke nederlander naast ons met meerdere huisjes hier ga ik niks vertellen hij was een beetje raar.

Het is weer een reidag dus we beginen vroeg. Eigenlijk te vroeg al blijkt dat de tijd op ons ticket ongeveer 30 min afwijkt van de realiteit en we recht voor het hostel worden opgepikt door de bus. Dat zou leuk zijn als de kaartjes verkoper dat had vermeld...Verder is de reis terug naar San Jose prima. Hanna zit wel een grote krokodil langs de weg zitten, iek! dat is veelste veel natuur. In San Jose regelen we zonder moeite een taxi nu naar de busterminal San Carlos. Prima zelfs goedkoper dan met de local. We komen ons buskaartje voor euro 1,50. En dan mogen wij 4 uur in de bus zitten. WE kletsen met een vriendelijke jongen die goed engels spreekt, wijzen vriendelijk zijn verzoek om bij hem te chillen af. en gaan na een overstap in Ciudad Quesada door naar La Fortuna. Het is even zoeken amar gelukkig zit meteen iedereen die werkt bij de busterminal op onze zaak, lief.

Als we denken dat het echt te lang duurt voor een busritje van 1 uur. stoppen we plotseling en zien we dat naast de bus 3 jongens een grote slang vast hebben!! wat we denkend dat het een boa was want als het een giftige slang was zoals de fer de lance waar iedereen hier mee bezig is hadden ze hem zeker dood gemaakt. Gelukkig gaan we snel verder. Vinden we ons hostel, waar ze onze reservering niet hebebn....slecht ingevuld door een collega. Tuurlijk geen probleem. Daar reserveren we graag voor zodat jullie er dan vervolgens niks mee doen. Er is gelukkig wel plek dus we droppen onze tassen en gaan wat eten bij Lava Lounge. Lekkere kip met rijst en friet...ja rijst en friet. Zo stond het op de kaart...We drinken nog onze welkoms cocktail en gaan dan slapen.

Zo morgen weer een dag hopenlijk zonder reptielen, beesten of insecten....het blijt toch niet echt mijn ding. Hoop dat alles bij jullie verder goed gaat. en tot de volgende keer :)

• 15 November 2013 - 18:05

Claudia:

Super leuk om te lezen dames! Klinkt fantastisch, geniet ervan!

• 15 November 2013 - 19:07

Charissa:

Tam! Heb het even ingehaald hoor maar wat maak je weer een fantastische reis! Een heel ander gedeelte lekker eten cocktails en goed gezelschap. geniet ervan dikke kus

• 16 November 2013 - 11:04

Ingrid:

Tamar en Hanna!
    Wat komen jullie een leuke mensen tegen! (op een steenrijke NL na dan..) en wat zit het vaak mee met de verbindingen! Met je beschrijvingen over tropische stranden en kokosnoten (en lekker eten) komen wij de steenkoude + natte novemberdagen wel door! Veel plezier..
    Mama