ahh maya - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Tamar - WaarBenJij.nu ahh maya - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Tamar - WaarBenJij.nu

ahh maya

Door: Tamar

Blijf op de hoogte en volg Tamar

28 December 2013 | Mexico, Playa del Carmen

Hola Buenos Dias Amigos,

Nu de rest van het Mexico avontuur. Het begint na de lunch bij de grootste supermarkt tot nu toe de Chederaui, zo dat is een hypermarket x 2. Ze hebben alles en van alles heel veel. We hebben later afgesproken met onze leuke kamergenootjes maar we zijn echt een uur vertraagt zodat we alles konden zien en kopen:) zoals een pan. Gelukkig vinden ze het helemaal niet erg en gaan we samen op zoek naar een plekje om te dinneren. Het wordt El Quita Sol, met een prachtige achtertuin waar we kunnen zitten. We nemen een lekkere cocktail, guacamole en tacos en kletsen over reizen en hoe het is om kerstreclame te zien die allemaal over kou en winter gaat terwijl zij als Australiers dat allemaal nooit hebben met de kerst. Mmm ze hebben er eigenlijk nooit over nagedacht, dat vind ik wel bijzonder....

Terug in het hostel werkt de warme douche! We pakken meteen onze kansen en geniet van warm water, soms kan je tijdens het reizen zo blij worden van kleine dingen. Tijd om te slapen en ik ben super benieuwd naar morgen want dan komt Simone ons reisgezelschap versterken.

19-12 We staan op en bakken pannenkoeken in onze eigen superpan, jummy. Dan gaan we een fiets huren om naar het strand te fietsen. Super makkelijk en leuk want ze hebben zelfs een fiestspad aangelegd. We gaan bij de achterste strandtent het strand op omdat ze ons dan hopenlijk gewoon rustig laten zitten. Het is als we aankomen ook super duidelijk waarom zoveel touristen op de stranden van Mexico afkomen, zo mooi. Helder blauw water, kleine rotsen en wit zand. Wij chillen heerlijk, vooral zittend in het water want er zijn best veel rotsen waar je niet per ongeluk tegen aan wil komen.

Voor de lunch gaan we naar het terras van standtent Zamas, natuurlijk wordt het guacamole. Dit keer met een verfrissende Corona en zachte tacos met Indiaase vullen. Het maakt niet uit wat je in een Taco stopt want het smaakt weer heerlijk.

We gaan terug om Simone te ontmoeten, het is zo grappig als wij het hostel binnenkomen met de fiets is ze zo verbaast. Ik denk niet dat ze het verwacht dat we er al zouden zijn. Super leuk om haar na zo lang weer te zien, er was dus ook veel om over bij te praten.

Als we er klaar voor zijn huren we ook een fiets voor Simone en gaan we terug naar het strand. Voor meer vakantie gevoel. Om Simone welkom te heten drinken we s.avonds cocktails, speciaal voor Simone. Hadden we anders nooit gedaan ,) El Capitan is echt een heel leuk restaurant met super veel vis. Ik kies de Tostadas (platte tacos) met garnaal topping.Wow zoo goed, sausig, gekruid...mmmm jummy. Daar eten we ook guacamole bij en ceviche. Het perfecte welkom in Mexico eten :)

De volgende ochtend gaan we naar de Ruines van Tulum, gewoon met de fiests omdat het kan. We komen aan bij het parkeer terrein en komen er achter dat alle touristen die we hebben gemist tijdens onze reis hier zijn. Wow vol met touring cars. Het is ook wel heel mooi, het is gelegen aan het strand....met super blauw water. De ruines zijn echt als een dorpje opgebouwd, en nu wonen er overal leguanen. Best wel interesant om te zien. Het is ook zonnig en we moeten als verkoelling wel even in de zee zwemmen voor dat we de rest van de ruines verkennen. We blijven foto's maken :) Dan is het toch tijd om terug te fietsen en gaan we lunchen. Het worden bagels...niet zo perfect als de eerste dag maar nog steeds lekker. De rest van de dag chillen we bij het hostel, met een lekkere Corona.

We winkelen een beetje voor het eten. We gaan zitten bij Malquerida, waat de gastheer Antonio ons begroet alsof we familie zijn. Nou we doen meteen alsof we thuis zijn en gooien ons drinken zo hup over tafel. Antionio en zijn vriend komen meteen in actie en ruimen de tafel op, escorteren ons naar een nieuwe droge tafel en Hanna en ik krijgen en nieuw drankje, echt lief. Hij vind het ook heel grappig dat ik tamar heet en tamarinde sap heb besteld...dat is natuurlijk ook hylarisch dat snap ik. Kort om een heerlijke avond met lekker eten en een echte goede gastheer.

De volgende dag pakken we onze fiets weer en cruisen naar het strand. We worden er streeds beter in, dit strand is prachtig en heeft geen rotsen. We zonnen en zwemmen tot we honger krijgen, we kiezen er voor om naar Zamas te fiesten voor de lunch. Het wordt een soort tapas met empanada's. guacamole en salade. Snel terug naar de stad om onze fietsen op tijd in te leveren. Het is even gedoe met de vrouw want we zijn een sleuteltje kwijt wat zij gewoon zelf heeft verduisterd...ohwell niks aan te doen want het is niet alsof we CSI video bewijs hebben over hoe stom zij is.

Lijkt ons een goed moment om te gaan shoppen en nog meer geld uit te geven...of eigenlijk goede deals te sluiten. We dingen alles enorm af :) Van al dat shoppen krijg je dorst en zin in eten. We kiezen "Tequilla"ofzo iets en het is allemaal een beetje vaag. Onze serveerster is echt doof of zo...want het kost 4 pogingen voordat we allemaal ons drinken hebben en we houden ons hart vast voor het eten. Nou dat lukt haar nog net, het eten is ok maar niks bijzonders.

Dan maar een lekker ijsje als toetje bij Panna i Chicolata voor het inpakken en slapen.

Vandaag gaan we naar de ruines van Chitzen Itza, de bus rijd gelukkig een beetje door en we komen rond de middag aan bij de hoofdingang en moeten vanaf daar met de taxi naar ons hotel. Wow!! we komen aan en het is chic! welkomsdrankje en tassen naar de kamer breng jongen en alles. De kamer is echt heel leuk en het zwembad ziet er ook heerlijk uit.

Je voelt je wel een beetje mislaatst maar goed, blijkbaar kunnen we het betalen dus kunnen we er ook van genieten. S'avonds eten we pasta met lekkere wijn.

Ok vandaag gaan we echt naar de ruines, we staan op tijd op en lopen in 5 min naar de ingang. Hoe leuk is dat en we staan er meteen midden in. Het is prachtig, wel heel verzorgt en vol met verkopers. Hier zie je dat alles heel groot is, echt een stad. Ze hadden hier wel veel angst dat het dak zou instorten want het wordt ondersteund door honderden palen. Omdat het bijna kerst is houden we een hele fotoshot met de tempels en onze kerstmutsen...gelukkig lijkt niemand dat gek te vinden. Samen met de verkopers lachen we enorm over de prijzen die Amerikanen betalen, terwijl wij veel minder betalen voor onze souveniers.

Ze hebben alleen geen eten in het park en na 5 uur hebben we wel zin in lunch, dus we gaan terug naar het hotel en eten daar. De rest van de dag genieten we van het zwembad. S'avonds zijn we eindelijk gewent aan de luxe en dinneren 3 gangen met wijn. Gezellig kletsen en dan naar bed.

Tijd om terug te gaan naar de kust, we pakken de bus naar Playa del Carmen. We denken dat het een probleem wordt bij het hostel Happy Gecko omdat ze via de email moeilijk deden over de prijs. Alleen hadden we er niet op gerekend dat ze hier natuurlijk slecht georganiseerd zijn er geen idee hebben wie we zijn en we krijgen gewoon een kamer. Het is een beetje jammer dat de kamer best wel vies is...Hanna en ik moeten eerst rara beestjes uit ons bed jagen. We besluiten te kijken of we morgen al ergens anders heen kunnen. Maar eerst lekker eten. bij Babe's en thais restaurant...het is zo lekker!!! we hebben allemaal verschillende hapjes met een enorme cocktail.

Jeeh het is kerstmis, feliz navidad! Onze eerste warme kerst..het blijft gek. We ontbijten uitgebreid bij La Vagabunda en gaan dan naar Hostel 3B. Hier zouden we over een paar dagen in-checken maar we willen liever nu al, en dat kan :) jeeh niet meer in dat bizarre hostel. S'middags gaan we naar Walmart, net als alles in Amerika is deze winkel buitengewoon groot! We halen wat hapjes en gaan terug naar het hostel. Hier hebben ze een geweldig dakterras! echt enorm en zo mooi opgezet. We ploffen neer op een paar grote kussens en kletsen met wat met de hostelmedewerkers.

S'avonds zoeken we iets wat past bij kerst en dan vinden we Sushito, jaaa eindelijk weer sushi. En de omgeving is prachtig versierd met lichtjes en een fontijn, met onze kerstmuts op voelt het net echt kerst. We drinken nog een drankje op ons dakterras en we proberen puzzels op te lossen. Het zijn plaatjes die dan cryptisch een stad omschrijven....nou het is lang puzzelen en als ik en Hanna denken eindelijk er 1 te hebben opgelost blijkt het niet het goede antwoord...jak!

2e kerstdag
Dan kan je maar een ding doen vroeg opstaan en op een ferry stappen naar een eiland. We hadden een rustige tocht verwacht maar de band die mee aan boord was had hele andere plannen. Alles de volgende U2 met een vleugje Latin beginnen ze op vol volume te spelen...en dat is hard om 8 uur s'ochtens. Ze spellen bekende hits zoals La BAmba.

Aangekomen in Cozumel gaat simone zwemmen met dolfijnen en gaan Hanna en ik het stadje onderzoeken...er is echt niks normaals over. Het is als de uitbreiding van een Cruiseschip op land. Slecht winkels en restaurants voor belagelijke prijzen. Later ontmoeten we Simone weer, zij heeft echt een geweldige tijd gehad bij de dolfijnen. En nu gaan we ook nog snorkelen.

De eerste stop is bijna tussen 2 cruiseschepen in, er zijn wel leuke vissen maar niet echt heel kleurig koraal. Wel hebben ze een soort betonne kerkbellen laten zakken waar de vissen hun huis van hebben gemaakt. De volgende 2 stops waren ook leuk, we zwemmen langs het rif en zien toch een paar leuke vissen. vooral een zwarte met een witte streep aan het begin van zijn vin is heel sierlijk. Op de terug weg krijgen we een kleine Corona, een Coronita. Hoe schattig.

We zitten nog even in de zon en pakken de boot terug naar het vasteland. We sluiten deze feestelijke dag af bij Zenzi een prachtige strandtent met cocosnoot lichtjes. We nemen bij ons eten een fles cava en de verse vis gerechtjes smaken heerlijk. Kerstmuts erbij en je vergeet bijna dat je normaal thuis met een kopje warme choco en de familie om tafel zit met de kerst.

Vandaag is onze strand dag maar die pret duurt niet langs als het na 15 min strand begint te stort regenen...het duurt echt niet lang of de straten zijn deels of helemaal volgelopen. We vinden nog net een plekje voor de lunch, heel gezellig eigenlijk. Locaal met de familie in de keuken, het kost bijna niks en smaakt heel goed. De naam is alleen een beetje over de top Restaurant het hart van Jezus. Er is niks wat we kunnen doen terwijl het regent dus we pakken de taxi naar walmart, het overdekte disneyland. De hele stad is er op uit getrokken...we vermaken ons wel en gaan dan met de taxi ook weer terug naar het hostel. Dat is nog eens decadent boodschappen doen.

Het is later op de dag nog even droog dus we gaan op zoek naar een patch voor onze rugzak...nergens!!! vinden we 1 winkel. Die doet net alsof het goud is, 10 euro voor een. GEK!! Dan niet hoor.

S'avonds eten we heel simpel, gevulde avocado en rijst met zeevruchten. Jummy en als toetje halen we een taartje bij la casa de chocolate aan de overkant. Het is nog even genieten op hanna's laatste avond als we nog even op het dakterras gaan zitten.

28-12 We staan vroeg op en lopen met hanna mee naar de bushalte.
Het is zo vreemd om na 2 maanden afscheid te nemen, we hebben het echt super leuk gehad samen en ik zou het zo weer doen.

Simone en ik eindigen daardoor lekker vroeg op het strand en dat is maar goed ook want nu schijnt de zon. Tegen de tijd van de lunch is het al weer gaan regenen. We halen gebraden kip to go en de kipjongen is echt super vriendelijk. Hij vraagt me hoe je kip in het nederlands zegt en hoe je zegt dat wij heel mooi zijn...ahhh. Terug in het hostel genieten we van de kip en hopen dat het opklaart. En YES! het wordt weer helder en we springen in een Collectivo (gezammelijke taxi) die brengt ons naar Cenote Cristalino. Een cenote is een grot die ingestort is en dan vol is gelopen met water, eigenlijk een te cool openlucht zwembad met vissen, rotsen en bomen. We hebben het heel erg naar ons zin en ik snorkel er zelfs een beetje. Terug naar Playa en tijd om iets te eten. We vinden eigenlijk allebei Zenzi het leukste en bestellen weer heerlijk tostadas met tonijn en een cocktail. Ik zie dat wij aan een tafel voor 6 zitten terwijl een hele familie zichzelf gepropt heeft op een tafel voor max 4. We stellen voor om te ruillen en dat vinden ze wel heel vriendelijk, graag gedaan. Later komen ook 2 jongens met ons praten waar we een beetje salsa mee kunnen dansen en dan zijn we eigenlijk wel moe en klaar om naar huis te gaan. Zoals gewoonlijk duurt het lang om de rekening te vragen en er is veel verwarrig. Tot 1 van de meisjes naar ons toekomt en zegt dat onze rekening al is betaald...he?! door wie dan. Blijkt dat die familie echt blij waren en voor ons hebben afgerekend zonder iets te zeggen. Wow dat is echt cool.

29-12 Het is tijd om Playa te verlaten en naar het vliegveld te gaan in Cancun...Cuba here we come!!!!