Bali cries (rains) because we are leaving - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tamar - WaarBenJij.nu Bali cries (rains) because we are leaving - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tamar - WaarBenJij.nu

Bali cries (rains) because we are leaving

Door: Tamar

Blijf op de hoogte en volg Tamar

01 Maart 2016 | Indonesië, Denpasar

Goedemiddag allemaal vanuit Bali Ngurah Rai international airport is hier de afsluiter van onze geweldig reis.

We gaan eerst even terug naar Nusa Lembogan. We checken uit na het ontbijt en de scooter zorgt voor onduidelijkheid betalen niet betalen?? De eigenaar is er niet dus wij noemen zijn laagste prijs en betalen er 50.000 voor ook goed. Het meisje lijkt echt ontevreden misschien heeft ze het wel druk. Wij gaan maar snel op pad naar Dreambeach ondanks dat het begint met regenen.

Ohh ik loop nu op half dode slippers en die gaan door de regen maar liefst 8x stuk. Ik duw het weer aam elkaar en we komen aan. Een heel mooi strand om naar te kijken maar zwemmen gaat je niet lukken tenzij je de zee ingezogen wil worden. We nemen koffie met een Indonesisch specialiteit Dadar ( pandanpannenkoekjes met cocos vulling ). We lopen langzaam terug en vinden een paar leuke winkeltjes, souvenirs zijn een beetje schaars hier. Dus wij blij :D

Voor de lunch gaan we naar Bali Hai Cafe, een beetje westers en prijzig maar het uitzicht op zee is heerlijk. Het is bijna tijd voor onze boot pick-up en tegen alle verwachtingen zijn ze stipt om 3 uur zoals afgesproken bij ons. Wow! Echt super geregeld maar alles bij hun eigenlijk. De boot is prima en daarna volgt een drop off bij ons hotel D'Mell Bali ook helemaal vlot.

We worden zo hartelijk ontvangen en alles is prachtig. Je vergeet bijna meteen dat je je kamer vaak deelt met gekko's

Langzaam is het wel weer tijd om te eten. Voor het dinner kiezen we Bambu Bali. We doen gek en omdat het al duuder is dan alles hiervoor nemen we de rijsttafel. Dat is een geniaal idee! Het is zo veel eten en zo lekker, we eten wel 20 kleine gerechtjes. Naast de bediening waren de highlights: Papaya salade, lams stoof, babi ketjap en eend sate op een mini bbq.

23 feb

Het heeft vanacht kei hard geregend, we waren blij dat het dak het hield...hahaha. We zwemmen in het zwembad en boeken de laatste 3 accommodaties van onze reis. Goed bezig maar dat betekend wel dat de reis snel richting het einde gaat :s

Om 11 is er een shuttle van het hotel naar Geger beach. Prima het strand is echt heel mooi en we huren een bedje met parasol ( 50.000). Meteen de zee in want de "massage" schreewende mevrouwtje zijn overal. En nee zelfs na de 8e keer willen we het niet.

Hier chillen en zwemmen we de hele dag. We lunchen zelfs bij hun café Fleet cafe and bar. Verassend goede kip sate en nasi. Om 4 uur, net als de wolken open breken komt ons vervoer terug. Tot het eten chillen we bij het hotel.

Ohh en we gaan weer luxe doen. Of naja zij maken het wel heel chic. Als je het restaurant belt, in ons geval Hanabi, dan komen ze je halen met een auto. Dat is heel normaal toch!??

We eten heerlijk sushi en vooral de Philadelphia roll is te lekker we nemen er 2! Als we toch "normaal " aan het doen zijn. We mogen na ons diner ook nog rond lopen door de mall voor ze ons ook weer terug brengen. Dat voor een prijs die elke Nederlander aanspreekt gratis; )

We slapen heerlijk na alle luxe en onder een hele zachte deken. We genieten van het zwembad en maken ons dan klaar om te verplaatsen. Dit kan op Bali niet zoals we gewend zijn met een bus of iets publiek. Nee daar doen ze hier niet aan, als backpacker kan je een taxi nemen. Op de meter als j3 geluk hebt. Beetje saai maar je bent er wel snel.

Ons nieuwe huis is een van de weinige hostels het New Seminyak capsule hostel. Super hip en alles lijkt nieuw of nog in aan bouw. Eigenlijk is dat in heel Bali aan de gang. Overal bouwen ze nieuwe hotels, restaurants of verbouwen ze.

We gaan lunchen bij Dahana en eten heel veel vis! Vooral de cevice en tataki smaken heel goed. We verkennen de stad verder en het is mega hip/hipster/industrieel. Alles is zo schattig en precies gericht op het ontvangen van Europees geld, wij willen dit! De winkels zitten ook vol mooie spullen. De Lonely Plannet vind het maar net maar het was precies wat we zochten voor de laatste souvenirs en goed eten.

Om de dag af te sluiten eten we lekker Mexicaans bij Casa Taco, we willen alleen meer Guacamole;)

De weg terug is leuk wel 4 mensen zeggen dat ze van ons houden. Veder niks gewoon I love you. Soms is het darling maar heel vaak Hallooooo.

25 feb, we staan op en ontbijten gezond /hip bij Nebula. Dan proberen we een taxi te regelen voor ons uitje van vandaag. De Tanah Lot tempel en de Taman Ayun tempel. Het is even onderhandelen maar de 3e chauffeur lacht met ons mee als wij zijn prijs verlagen en vooral als we de laatse 50 cent er af willen...jaa principe kwestie. Het lukt en hij is een vriendelijke man. Eerste stop Tanah Lot waar nog heel veel na sleep gebeden wordt voor het feest van de goden ( Galungan en Kuningan) het is heel mooi dat de tempel bijna door de zee wordt opgeslokt. Blij dat we toch zij gaan kijken, bijna niet omdat het zo toeristische is. De borden zijn hilarisch er staat pas op Dengerous sea. Dengerous zeker!

Volgende stop Taman Ayun, een klein complex. Wel heel mooi omringt door water maar het is vooral leuk om te zien hoe ze de beelden en tempels aan het aankleden zijn in prachtige doeken. Onze chauffeur heeft geduldig gewacht en dropt ons terug in Seminyak.

Tijd voor de lunch. We gaan zitten bij Kultuur Kultuur en eten daar heerlijke kip met budjak sambal saus. We shoppen en gaan dan terug naar het hostel waar we Elisa ontmoeten uit Engeland. Ze woont al bijna 2 jaar in Australië maar is het gedeporteerd omdat ze illegaal had gewerkt nadat haar werk visum was verlopen. Ze leek er redelijk kalm onder maar was wel blij dat wij haar meenamen om te eten. Dit gebeurd bij bo en bun. Vietnamees. We hebben het eten nog niet op tafel of een Australische jongen vraagt of hij met zijn "saaie" vriend bij ons mag zitten. Ja hoor prima. Ze hebben hele verhalen, vooral Pete. Die heeft ook denken we geheugenverlies want hij stelt elke vraag 3x...zijn vriend noemen we niet Pete omdat we zijn naam niet weten dat is zowiezo al lachen. We hebben het heel leuk ze zijn samen op divorce reis om er wat leuks van te maken. Vooral niet Pete vind het heel spannend om weg te zijn en maakt zich nu al zorgen wanneer zijn 9 jarige dochtertje net als ons de dengerous wereld in gaat.

De volgende dag ontbijten we bij The Bistrot cafe, alles is heel goed op de industrieel chic bezoeker ingericht. Het eten is wel heel lekker alleen is granola met yogurt vooral droge granola. Net wat je gewend bent.

De laatste shopping tour begint. Ondertussen eindigen we in een winkel waar een Italiaan heel veel praat en als het begint te regenen ons ook uitnodigt voor espresso ( echte italiaanse) nou dan zeg je geen nee ;)

Heel aardig maar we ronden het snel af en gaan lunchen. Bij het leukste hippe cafe tot nu toe. Mismatch. Ze zijn net 1 maand open en serveren geweldige verse broodjes en zijn super vriendelijke. We zien dat het druk wordt en besluiten een taxi te regelen die ons voor een vaste prijs naar de volgende bestemming wil rijden op de meter wordt dat een verkeersdrama. Een taxi stopt en we leggen uit waar we ongeveer heen willen. Na wat heen en weer wordt het 150.000 en hij brengt ons zelfs nu meteen naar het hostel. Dan met de tassen er in laten we het adres zien en nu opeens is het heel ver! ( 35 min) het moet voor 250.000 nee dan stappen we uit. Hij stribbelt tegen maar hij legt zich neer als wij hem zijn eigen voorstel van 170.000 van eerder noemen. Zetten wij ook eens iemand af. Hij vind het ver en ver en klaagt een paar keer maar wij blijven bij plan.

We komen aan bij Cana bbq en homestay. Ook net open en vol aan de uitbreidings verbouwing. Het regent hard dus we eten dichtbij huis, Ulu Thai food. Het is heel lekker! Curry uit een cocosnoot :D

Wij gaan slapen. Onderweg kom je overal nog offer bakjes tegen ze blessen hier wat af. Bij tempels in winkels soms zelfs op drie plekken in de winkel/ het restaurant.

27 feb, we huren een scooter om het zuiden wat te ontdekken. De tank is bijna leeg dus wij "tanken" dat is stoppen langs de weg bij een stalletje met flessen benzine en dan die man een grote of kleine fles met een trechter in je scooter laten gieten, echt goud.

We rijden naar Pura Uluwatu de water tempel. Het is een bescheiden tempel. Wel heel mooi en het beste is de apen waar iedereen voor waarschuwt lijken te slapen. Tot de uitgang :( een stomme toerist is er een paar aan het voeren en ze trekken zelfs aan zijn kleding voor meer. Genoeg reden voor mij om snel door te lopen. Ik zie wel een aapje dat ratslagen maakt hilarisch en een mini baby aapje. Bijna schattig maar ik wil geen rabiës op vakantie.

Terug op de scooter begint het hard te regenen. Wij doen wat de locals doen. Hanna trekt een poncho aan en ik ga onder de poncho als een soort uitbreiding van Hanna's rug. Ik zie helemaal niks en Hanna bijna niet door de regen maar ik voelde me wel net als elk gezin hier dat gewoon zoveel mensen als nodig is onder 1 poncho propt hahahaha.

We zitten de bui thuis uit een scooteren dan naar The Cashew Tree voor de lunch. De bediening is om te huilen maar er komt goed eten uit de keuken. Dan gaan we door baar Bigin beach. Om hier te komen betaal je 20 cent aan een oud mevrouwtje dat dan een slagboom omhoog houd.

Het strand is heerlijk en de kust vol en strandhutjes. We geniet van de rest van de middag :D we scooteren terug en gaan eten bij Uluwatu sushi. Goed eten en een hele vriendelijke kok dus druk praatjes maakt met alle gasten.

De volgende dag checken we uit en bestellen een taxi. De meest chagrijnig man ooit wordt onze chauffeur de meter zet hij niet aan maar wij halveren zijn prijs en zijn dan ook blij. Gelukkig een korte rit laten worden we wel leuk ontvangen bij ons laatste hotel. Bali Breezz hotel. Prima kamer ( jaren 50 stijl) en heerlijk zwembad. Dat is wel nodig want we komen er snel achter dat de zee vies is.

We lunch bij Akuka. Mattig en helemaal mattig wanneer hanna zich er niet lekker van gaat voelen. Gelukkig hebben we geen plannen en kunnen we rustig weer bij komen. We eten bij het hotel en gaan optijd slapen.

De volgende dag lopen we door Jimbaran een beetje saai en lelijk maar het heeft een supermarkt en dan terug naar het zwembad. We sluiten de reis af met eerst heerlijk eten bij cuca. Heel chic en lekker we sluiten de volgende dag af bij warung Bamboo op het strand. Verse snapper maakt ons helemaal blij. We chillen en pakken dan ee taxi naar her vliegveld. Het begint te regenen en de chauffeur zegt heel lief Bali huilt omdat jullie weg gaan....

Een prima afsluiten zou ik zeggen en tot in Nederland

• 01 Maart 2016 - 15:33

Mama:

Ha Tamar en Hanna!
    Jullie onderhandel skills kwamen goed van pas op Bali! Een hele goede terugreis en tot woensdag!
    Liefs mama

• 01 Maart 2016 - 17:48

Carola:

Heee Tamar! Goeie terugreis! Omar & ik verheugen ons op je foto's met verhalen, liefs, Carola