Lachen, buigen en knikken - Reisverslag uit Tokio, Japan van Tamar - WaarBenJij.nu Lachen, buigen en knikken - Reisverslag uit Tokio, Japan van Tamar - WaarBenJij.nu

Lachen, buigen en knikken

Blijf op de hoogte en volg Tamar

21 Juni 2014 | Japan, Tokio

Het is tijd voor de 2e week. We beginnen met een UNESCO werelderfgoed locatie Siragawa. Een dorp wat bekend staat om zijn huisjes met een gevouwen rieten dak. We zijn op de een of ander manier in een toerbus beland met een Hysterisch Japanner...mega gay en niet te verstaan, maar hij was dol!!! op de plek die we gingen bezoeken. Het was ook echt een heel leuk dorpje met die bijzondere huisjes en rijstvelden. Het is wel heet dus een ijsje gaat er wel in:D

S'avonds gaan we weer de specialiteit van de regio eten BBQ hida beef. We bestellen een schotel met verschillende delen van de koe. Wow het is zo mals en smelt bijna in je mond HEERLIJK. Na het eten maken we nog een kleine stop bij een Izakaya, eigenlijk een soort Japanse kroeg. Heel grappig we zitten bijna verstopt achter de sake flessen zodat de bar vrouw echt moeite moet doen om ons te helpen aan een drankje. Naast ons zit een soort simpele zakenman die even helemaal tot rust probeert te komen met een hapje en een drankje...en nog een drankje ;)

De volgende ochtend gaan we langs de ochtendmarkt aan het water. Het is alleen iets minder spannend dan we dachten...vooral heel veel ingemaakte groente. Toch wel leuk om al die marktkraampjes te zien. Dan is het tijd om de trein te pakken naar Kyoto. Gelukkig hebben we eten bij ons want het duurt best lang. Kyoto is meteen weer een echt grote stad, gelukkig is het hostel dichtbij en het is ons 3e K's house dus we krijgen korting :) We besluiten om de stad lopend te gaan verkennen. We lopen langs de rivier en lopen en lopen en lopen. Kyoto is echt een stuk groter dan we dachten de rivier gaat maar door. We slaan af en gaan richting het paleis. We komen daar aan en het is echt een eindeloos lange park met sereen grind en lange muren. Alleen moesten wij aan de ander kant komen en we hadden al zo ver gelopen. We proberen namelijk een restaurant te vinden uit de Lonley Planet. Nou dat blijkt onmogelijk het is echt nergens....we geven op en gaan ergens naar binnen waar het er leuk uit ziet. Het blijkt een bbq plek, dan maar nog een avondje heerlijk vlees. Een klein min puntje of eigenlijk grappig punt zij spreken geen Engels en ja wij geen Japans. Het is even verwarrend maar dan blijkt dat ze toch plek hebben. We bestellen een biertje en verschillende vlees dingetjes. Het menu was hilarisch want alles was gek vertaald, zo bestellen wij Heavenly beef. Kan niet slecht smaken toch :) Na heerlijk te hebben gegeten gaan we met de metro naar huis want onze arme voetjes zijn moe!

We vallen zo in slaap tot we merken dat iemand de airco uit heeft gezet en niks open heeft gezet...Sauna is er niks bij! Dan ook nog eens helemaal gestoord een meisje zet om half 5 haar wekker en SNOOZED gewoon 5x wat is er dan mis met je. Als jij al niet op wil staan willen wij het toch zeker ook niet horen. Als je denkt gekker dan het niet worden. Zeker wel want als we net weer een beetje slapen is het om 7 uur tijd voor het ander meisje om haar tas in te pakken en zij heeft alles is plastic zakken. Dat kraakt lekker ;) Dankjewel, ik was al bang dat we gewoon een goede nachtrust zouden krijgen. Tijd om op te staan en te ontbijten. Het vinden van iets lekker is wel oké maar dan zijn er geen bankjes en als je een bankje vind dan is er geen prullenbak. Want afval is niet iets wat ze willen in Japan.

We halen een dagkaart voor de bus want lopen hebben we genoeg gedaan. Eerste stop de Gouden tempel. Echt heel mooi een perfect bijgehouden Japanse tuin waarin een gouden tempel staat die prachtig glimt in het zonlicht. We gaan verder naar een andere tempel “Teijn” heel leuk. Vooral omdat er geen ander toeristen zijn en als 2e omdat ze prachtige uit hout gesneden beelden hebben van de krijgsheren van die tijd, lang lang geleden.

Het is een beetje laat voor de lunch dus we eten een ijsje. Daarna bezoeken we een bamboe bos. Super mooi met enorme scheuten bamboe. Nog leuker is dat we daar 2 geisha's zien :) zij lijken op een uitje te zijn. Heel gezellig met z'n 2e vol in de make-up. Heel bijzonder om te zien. Na wat dwalen is het al weer tijd voor diner. Het is Sushi tijd! We gaan eten bij een restaurant met een lopende band en waar je weer besteld met een I-Pad. We worden weer hartelijk begroet bij binnenkomst en gaan zitten. Het is zo lekker, vooral de betere tonijn en zalm sushi...Jummy!!!

Na het eten lopen we nog een rondje door het uitgaansgebied. Dit lijkt alleen niet zo op vrouwen ingesteld te zijn. Zeker als je plekken ziet waar het eten echt belachelijk veel duurder is vanwege een geisha “show” Tuurlijk alleen maar kijken. Je begint echt te twijfelen wanneer Irene gewoon een meisje de gang zit oversteken met alleen een badjas aan. Dat is heel normaal tijdens het dansen toch!?! Naja voor ons betekend dat tijd om naar huis te gaan.

De volgende dag slaan we snel een voorraad eten in om de trein te halen naar Kamakura. Aangekomen bij het station blijkt dat Irene per ongeluk de supersnelle trein super trein hebben gekozen en daar mogen wij niet in met onze treinkaart. Prima, we gaan naar de balie. Het mevrouwtje snapt ons niet. Wij vragen hoeveel het extra kaartje kost. Het antwoord nee je kan niet met die trein. Wij opnieuw wij willen weten hoeveel het kost. Nee kan niet. Nog een keer,oké nu een antwoord dat het echt echt 95 euro extra is. Ok dan dus niet! Hoe komen we dan op bestemming mevrouw? Nou je pakt gewoon de trein naar dat station en dan stap je gewoon over. Ja klinkt leuk mevrouwtje maar we kunnen geen Japans lezen en dus niet gewoon overstappen. Irene is inmiddels een beetje haar geduld kwijt en ik probeer het nog een keer duidelijk te zeggen. Geïrriteerd voor zover dat mogelijk is in Japan print dat mevrouwtje dat briefje uit met een route er op en je schrijft driftig in het Engels de namen van de haltes erachter. Super! Heehhe dat proberen we nu al een uur te vragen. Dankjewel dan kunnen we eindelijk naar de trein. De reis gaat wel goed, alleen gek dat na het overstappen we met de metro doorgaan. Blijkbaar is het metro stelsel van Tokio heel ver gestrekt.

Het hostel vinden duurt even maar we komen binnen en een oud vrouwtje staat daar en die kijkt ons super verbaast aan. Want we zijn er voor 3 uur, de check-in tijd. Ja maar we willen ook alleen de tas neerzetten. Het duurt even maar we snappen elkaar. Buiten is het een beetje gaan regenen dus we besluiten in het station iets te eten. Eigenlijk hebben we nog steeds wel zin in iets...we gaan zitten bij een soort brits theehuis in Japanse style. En bestellen een wafel. Die blijkt echt enorm te zijn...ok. Wel zo lekker met boter en theesiroop.

Zo wel genoeg gegeten we gaan lopen naar 1 van de bezienswaardigheden van de stad de grote boeddha. Heel leuk om iets anders te zien dan een tempel en je kan de boeddha zelf in. Er hangen zelf enorme slippers, ik denk voor boeddha wandelingen. Oh er was ook een offer voor boeddha....hahahahahahha een kleine watermeloen. Stel je voor een enorme boeddha die neer kijkt op een klein altaar met daarop een nog kleinere watermeloen. Hij zal ook wel hebben gedacht...zo zo konden jullie geen grotere meloen kopen...bedankt zeg.

Shoppen in Japan lukt nog niet helemaal we hebben wel wat kleine souvenirs gevonden maar we gaan echt los in de supermarkt. Alles is schattig anders en lekker. We eten s'avonds sushi (het Engelse menu is echt heel anders, er staat ongeveer de helft op, ze zullen voor de rest wel geen vertaling weten) en halen snacks. Want vanavond of beter vannacht speelt Nederland tegen Australië en we moeten wakker blijven tot 1 uur. De wedstrijd is echt super leuk we kijken samen met een ander nl meisje (wel echt te luid) en een aardige Duitse jonge. Heel gezellig en gelukkig hebben we gewonnen dus het was de moeite waard.

Zo na prima te hebben geslapen gaan we snel weg en richting Tokio want dat Nederlandse meisje probeert al tijd met ons door te brengen. Nou nee bedankt. In Tokio zijn we zo gesetteld want we kunnen blijven in het hostel waar we de reis zijn begonnen. Dus we kunnen meteen de stad in. We beginnen in Ueno “oud” Tokio. Al is dat al redelijk modern maar gewoon lagere gebouwen. Er zijn ook allemaal arcade hallen waar jong en oud hun hele leven probeert door te brengen. We lunchen lekker in een café met allerlei soorten vis. Smaakt goed krab met rijst :) We lopen nog door een parkje en besluiten dan een beetje nachtrust in te halen. Heerlijk z'n dutje. S'avonds willen we voor het eten weer iets zoeken uit de Lonley Planet maar het is gewoon niet te doen. Ik kan kaart lezen maar soms loopt je bovenop het puntje in de reisgids maar is het er gewoon niet. We geven op want we hebben best trek en gaan Italiaans eten op z'n Japans. Super druk maar ook lekker een flesje wijn erbij en gewoon om je heen kijken naar alle grappige mensen. Buiten is het heerlijk druk enorme wolkenkrabbers en restaurants van 1 tot 8 hoog. Ook de voetgangers oversteek plaatsten zijn te leuk gewoon massaal alles op groen en overstekken maar ook diagonaal. Het is zo leuk lopen overal is wel iets te zien of knipperen neon lampjes!

Zo dat is snel gegaan alweer de laatste hele dag. We staan vroeg op en gaan naar de vismarkt. Heel bijzonder! Er is zoveel vis en iedereen rent je bijna omver want blijkbaar loop je in de weg. We zien allemaal dingen (ja je weet niet altijd wat het is) en grote vissen. Als laatste ervaring is het sushi ontbijt. Een heel leuk klein tentje naast de markt wordt het. De kok is super enthousiast en wij bestellen 2 plakjes met gemengde sushi. Er zitten een paar bijzondere tussen zoals een paars inktvis staart achtig ding en een prehistorisch garnaal. Die eten we toch maar niet. We proberen wel wat spannende zoals zee-egel en veel zijn heel lekker. Sushi blijft wel heftig als ontbijt. Tijd om verder de stad te zien. 1E stop de dierentuin. Heel groot en met een paar gekke beesten. Zoals een prehistorische vogel die volgens mij ook in Jurassic park heeft mee gespeeld.

De rest van de dag is het bijna te heet om iets te doen dus chillen we ook in het hostel en de supermarkt. Dat blijft gewoon leuk. S'avonds gaan we weer sushi eten om het af te leren. Zo grappig de koks waren echt bizarre figuren die te veel lol hadden in mensen welkom heten. Ze schreeuwen in koor of kanon welkoms en afscheidskreten. Het is weer lekker we bestellen extra vettige zalm sushi. De allerlekkerste. We doen ook een rondje door deze wijk Shinjuku en Harejuku waar de hipsters komen en depri jeugd. Geweldig om te zien dat ze hier inderdaad echt van die mangafiguur pakjes dragen en te bizarre combinaties.

Zo genoeg gekkigheid we gaan slapen want mogen moeten we vroeg naar het vliegveld en is het weer tijd om naar Nederland te gaan. Waar gewoon het leven weer normaal is. Echt een super leuke ervaring om in Japan te zijn geweest waar ze super beleeft en vriendelijk zijn maar vol met rare gebruiken waarbij je probeert zo min mogelijk overlast veroorzaakt. Zoals bijna in stilte bellen, daar kunnen luide bellers in de trein nog heel veel van leren ;)

Op naar de volgende avontuur