Go Slow - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Tamar - WaarBenJij.nu Go Slow - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Tamar - WaarBenJij.nu

Go Slow

Door: Tamar

Blijf op de hoogte en volg Tamar

15 December 2013 | Belize, Caye Caulker

Hallo lieve vrienden en familie,

Vandaag (11-12-13) gaan wij naar Tikal de hoogste maya ruines. Het is ongeveer 1,5 uur rijden, dan kopen we ons kaartje en rijden nog iets verder naar de echte ingang. Onderweg snap je waarom je eerst een kaartje koopt en dan dit stuk rijd. Het begint niet al te gek met waarschuwingsborden voor pauwen en cotis (oook al haat ik die enorm na wat er in Argentinie is gebeurd) maar dan worden het borden voor slangen, jaguars en meer jaguar borden. Jeeehhh! die willen we dus niet zien.

Het nationale park Tikal begint met een heel hoog exemplaar van de Sapa, hun nationale boom. Dan lopen we verder naar het Gran Plaza. Dit is waar de pret begint. Temple 1 en 2 staan hier op het plein en die zijn hoog! Temple 1 mag je alleen niet meer beklimmen nadat er teveel mensen vanaf waren gevallen. Gelukkig staan er nog wat gebouwen op het plein, soort van lage appartementen waar de nobele families woonde en die mag je gewoon beklimmen. En de maya´s houden van klimmen, de traptredes liggen flink uit elkaar. Op temple 2 zijn ze aan het verbouwen en dat betekend dat de werkers gewoon grote blokken steen naar beneden laten vallen op de temple zelf....heel zorgzaam voor hun erfgoed. Opweg naar temple 4 komen we langs de ruine van temple 3. Deze is nu helemaal begroeid met gras en jungle. Je ziet vooral de vorm terug in de berg.

Temple 4 is wel een hoogte punt, letterlijk en figuurlijk. Je gaat lekker zitten en geniet van het uitzicht over de enorme jungle om je heen ong 550 m2 Door de dichte jungle heen zie je de toppen van een paar tempels als nieuwschierige kinderen uitstekken. Dat is heel mooi om te zien. Tijd om weer naar beneden te gaan en zodra we daar zijn begint het met regenen. Steeds harder...JAK!!! daar sta je dan in de jungle met je krottige paraplu, want serieus die hangt van elende aan elkaar. We schuilen een beetje, al is er in de jungle weinig echt droog.

Dus gaan we maar verder lopen. We komen aan bij de verloren wereld (mundo perdido) op dit plein zie je de niet gerestaureerde tempels, die zijn dus veel meer deel van de natuur en nog een beetje vervallen. Maar het blijven grootse bouwwerken. Door naar het plein van de 7 tempels en met een beetje fantasie zie je idd 1 grote temple met aan weerzijde 3 kleintjes. Hier kunnen we iets beter schuilen. Als het dan iets minder regent (ps zou fijn zijn als de maya's minder hadden geofferd aan hun favorite god de regen god!) Als verassing komen we op het pad terug naar de uitgang temple 5 tegen. Ook weer zo steil omhoog en zo goed als intact gebleven. Nu hebben we echt wel genoeg in de regen gelopen, het is tijd om op het busje terug te wachten. Hoe mooi de tempels ook zijn.

Terug in Flores ontmoeten we de Duitse dames, Vilma en Johanna voor het dinner. Dit wordt openlucht eten want aan de kade hebben vrolijke mevrouwtjes hun kraampjes opgezet en verkopen ze allemaal lekkere dingen. We nemen taco's, gefrituurde taco, tostadas en een burito. Op de taco's na smaakt alles heerlijk, vooral de tosadas zijn heel goed. Een soort groote chips met daarop kipsalade. We nemen nog een ronde, natuurlijk vind de Pool ons hier ook en gaan we met z'n 4e een drankje drinken. Halen wat boodschappen voor morgen en gaan heerlijk slapen.

12-12 het is vroeg opstaan als je bus om 5 uur s'ochtens langskomt. We kiezen de beste plek, helemaal voorin en gaan mooi optijd richting Belize City. Ik slaap het meeste van de weg omdat het regent en het landschap niet echt spannend is. We moeten er bij de grens wel uit met al onze tassen. De man bij Guatamala vraagt om geld ong $5 en ik zeg ja maar hallo dit is al de 3e keer het land uit. Ohh dan hoeft het niet...mooi dat scheelt weer. Bij de grens van Belize zijn ze heel relaxt, het is alleen niet miraculeus zonnig zoals we gehoopt hadden. Beetje jammer. We rijden door naar Belize City, blijkbaar nog een stad waar je niet wil zijn. Het kleine uitstapje naar de bank is anders prima. De securitygard bij de bank is zelf heel vriendelijk. Hello Ladies! welcome, please come in quick its raining. hij laat ons helemaal zien waar we moeten zijn en als we klaar zijn wenst hij ons nog veel plezier. Bye ma'm. Bij het bedrijf Watertaxi checken we de tassen in en om 10:30 gaan we met de boot naar het eiland. Iedereen vind verder mijn paraplu hilarisch, that is some special umbrela you got there lady. Jaa zeker, hij is nu ook half dubbel geklapt. Ons hostel daar zit naast de aanleg steiger, dit zou wel eens onze makkelijkste reis tot nu toe kunenn zijn. om half 12 zijn we al geinstalleerd.

De Duitste vrouw die ons hostel Yuma's House runt probeert heel relaxt te zijn maar 4 jaar island life heeft zeker het duitse niet ongedaan gemaakt, vriendelijk maar alles volgens de regels en met orde. Het is te schattig, recht aan het strand en dus heel schoon. Blij dat we gereserveerd hebben want het zit VOL. We gaan het stadje verkennen, een super schattig Caribische sfeer stadje. We lopen over de half ondergelopen zand weggetjes, terwijl we ingehaald worden door golfkarretjes. Het transport op het eiland. Het is even wennen dat de mannen ipv spaanse complimentjes in het engels prinsesje, mooierd en leuke ladies roepen. Daar zijn ze dan niet te lui voor. We lunchen heerlijk Ceviche bij Rose's bar and Grill.

Je loopt echt in 30 min om het hele eiland heen, dus verkennen is makkelijk. Ik geniet van een ijsje (Belizian Fudge). Leuke winkeltjes, veel eten en de mensen zijn super vriendelijk. Omdat het hier leuk is en het weer vast beter wordt als we langer blijven boeken we 2 extra nachten. Ondanks de regen gaan we uit eten bij Enjoy restaurant. We bestellen het enige dat je hier kan bestellen nadat je de kaart hebt gezien KREEFT :D voor maar 11 euro en hij is groot genoeg voor 2. Met een locaal biertje er bij en dat is een goed begin voor belize.

We passen ons meteen aan op het eiland tempo, er staat overal, zelfs op verkeersborden Go Slow...We slapen uit, ontbijten met onze eigen pannenkoeken en struinen het eiland af tot we zin krijgen in lunch. Bij Meldy's gaan we zitten en eten de grootste burrito!!! echt het bord was nergens meer te bekennen en jerk chicken, jummy!!! We zoeken zelfs uit bij wie we de snorkeltour kunnen boeken, het schijnt morgen de enige mooie dag te gaan worden en die laat je dan zeker niet voorbij gaan. Het wordt na een beetje vergelijkend warenonderzoek Reggeamuffin. 1 het klinkt te grappig. 2 hun boot is veel grooter en bied dus meer ruimte om te zonnen. wel ons duurste uitje voor bijna 50 euro maar dan verzorgen ze je wel de hele dag. Om dat een beetje te compenseren en omdat we minder door de regen willen lopen hallen we gefrituurde kip met rijst en groente en een biertje om terug in het hostel droog en met een mooi uitzicht op de zee op te drinken. In het hostel ontmoeten we Jason een fotograaf uit Wales die inmiddels een echte werldburger is, dat kan je wel zeggen nadat je al 8 jaar niet meer in je eigen land hebt gewoont. Hij is heel grappig en gaat morgen gezellig met ons mee snorkelen.

We worden wakker en YES!!! het is zonnig, blauw achtige lucht en droog. Nu al zin om te snorkelen. 1e stop en we gaan er meteen voor Shark and Ray ally. Je raad het al dat is vermoemd naar de gezellige beesten die hier wonen. We moeten er dus meteen aan geloven zwemmen met haaien en groote roggen en dan ook nog veel vissen. ls je besluit te geloven dat ze geen mensen eten valt het best mee. Dan ben je eigenlijk gewoon omringt door prachtige dieren in helder water, terwijl je door een tube ademt.

Lunch en door 2e stop Hol Chan marine reserve. Hun trots, wij zijn vooral heel blij als we een schildpad zien!! jaa zo lief en schattig, hij eet een beetje zeegras. Verder is het koraal best erg aangetast door de orkaan een paar jaar geleden en waarschijnlijk de stijging van de watertemperatuur. Soms zie je nog een mooi gekleurd stuk maar verder vooral veel vormpjes. Het blijft toch mooi om in de zee te zwemmen met uitzicht op al het zeeleven om je heel. Ze hebben de leukste kleine visjes met een lange spitse snuit. De laatste stop is de Coral Garden. Hier zit er veel meer leven in het koraal en zien we veel elegante paarse waaiers en andere koraal formaties. Ook een paar grote zeeegels zitten hier tegen het koraal aan. Weer vol met vissen :) De bemanning is verder heel grappig, als ik als laatste aan boord ga zeggen ze zo die houd van de zee nog even en het wordt een mooie zeemeermin, hahah. lang geen gek idee, ik zou nog uren kunnen zwemmen. We krijgen salsa dip met garnaal en chips en rumpunch. Het smaakt heerlijk op de zeilboot met de zonsondergang in de verte. Top dag!

Terug bij het hostel gaan we uit eten met Jason en Piang onze 2 kamergenoten bij Wish Willy. Het kan bijna niet anders maar hanna en ik bestellen kreeft van de bbq. zooo lekker, ik zal je zeggen kreeft verveelt nooit. We doen nog een drankje bij de I&I reggeabar, opzich leuk op het dak op de schommels maar binnen was het feest niet zo spannend. We besluiten lekker te gaan slapen.

Zondag, de perfecte dag om niks te doen. Toevallig kunnen we deze zondag niks doen want de stoom ligt er al sinds 5am uit. Geen stroom betekend op het eiland ook geen water. Zelfs de 3 reserve generatoren deden niks. Het is dus afwachten....12 smiddags is het weer terug en kunnen we een beetje research doen voor het vervolg van onze reis. We eten onze eigen gemaakte cocosflan....ik hou van cocosflan. Naja dan ook maar lunchen...we genieten bij het Caribbean colours cafe van sushi, je raad het al wij kiezen spicy lobster. En het is zo lekker!! Het is vandaag ook zonnig dat is dubbel genieten op een tropisch eiland. We gaan op onze eigen pier lekker in de zon liggen. S'middags onze enige inspanning van de dag de 2 kokosnoten die we hebben gevonden open maken. Gelukkig heeft eerder vandaag iemand ons later zien hoe het moest dus wij gaan druk aan de slag en rammen de kokosnoot tegen de scherpe stenenhoek van de kade aan. Het lukt :) dan heb je opeens een kleinere bruine cocosnoot in de hand. Bij de 2e werden de locals ongeduldig en moesten ze ons helpen. Prima, minder werk voor ons. In de keuken maken we ze open en schenken het water in een glas. 1 is perfect en de andere waaschijnlijk een beetje over de datum. Ik krijg zelf van de local nog 1 kokosnoot aangeboden die hij a open heeft gebroken zodat je het vruchtvlees kan eten. Ik deel met Hanna en Jason en het smaakt goed!

S'avonds eten we met Jason en Piang bi Caulker Pizza, goede pizza maar niet heel vullend. Dus wij gaan op zoek naar een toetje en vinden de Cake lady. Super ze heeft allerlei lekkers zoals cocostaart en limoen taart. En ja hoor voor je het weet staat de pool weer voor onze neus, heel grappig hoe hij ons overal weet te vinden. Hij gaat mee voor een drankje en daarna gaan Hanna, Jason en ik nog door voor een 2e drankje en de Quiz. Die loopt bijna op z'n einde maar het lijkt niet alsof iemand het leuk vind. Met rare vragen en lange stiltes tussen de vragen in. Gelukkig vermaken wij ons goed met Jasons verhalen.

16-12 Hier op het eiland regent het rustig verder, dus doen wij ook rustig aan. We kunnen voor de lunch de Sushi niet weerstaan en verder doen we bijna niks. Als dinner gaan we weer bij Rose's bar and grill eten. We sluiten Belize af met hoe kan het ook anders meer kreeft.

Thuis kraak ik onze eigen kokosnoot nog en als aapjes eten we heerlijk het vruchtvlees als toetje

De volgende dag pakken we onze spullen en gaan met Jason naar de boot. aangekomen in Belize city lopen we naar de busterminal. En ja het is een hele krottige stad en niet schoon. Maar onveilig voelt het niet zeker als 3 mensen je vriendelijk zonder het te hoeven vragen de weg wijzen naar de busterminal. Daar aangekomen lijkt de busman te zeggen dat onze bus net weg is en dat we 1,5 uur moeten wachten :s Dan zie ik buiten net de bus naar Chetumal het parkeer terein afrijden ik roep hanna, de locals roepen ga naar de brug, de brug daar stopt ie nog. En we springen er in. Yes niet wachten.

Als we iets van 45 min Belize city uit zijn maakt onze bus een verontrustend geluid een soort harde knal en niet veel later ook aan de andere kant van de bus alsof er 2 banden zijn geklapt. De chaufeur rijd echt heel goed zodat we veilig kunnen stoppen, want je denkt er niet meteen aan maar je had in een bocht lelijk over de kop kunnen gaan. Zeker als blijkt dat de hele krukas van de bus is doorgezakt, wow.

Wij gaan buiten de bus wachten terwijl er gebeld wordt voor een andere bus. De mensen hier blijven er als goede caribische afstammelingen heel chill onder, he we wachten wel. en ook perfect 1 vrouw die kei hard aan het scheeuwen is over wat er net is gebeurd en dat het dankzij de engel van de de baby aan boord is dat we hier nu allemaal veilig staan. Een iets minder spiritueel mevrouwtje kan gelukkig ook opmerken dat de buschauffer waarschijnlijk ook goed zijn werk heeft gedaan om de bus onder controle te houden. De vervangende bus komt 45 min later, valt reuze mee en we passen er nog makkelijk bij. Beetje jammer dat we even later in Orange Walk van bus moeten wisselen....op beide bussen staat dezelfde bestemming maar opeens gaat onze niet meer.ok....daar vinden we ook een plekje. Eindelijk aangekomen bij de grens is het al half 5. De grens is ook nog een tergend langzaam waardoor onze bus ons gewoon in de steek laat en we zelf onze weg maar naar de Mexicaanse grens vinden en dan door naar Chetumal om daar de bus naar Tulum te nemen onze bestemming voor vandaag. Gelukkig staat een busje en weet een vrouwtje waar we eruit moeten want misschien gaat om 6 uur de laatste en het is al half 6. Yes kwart voor 6 en we komen aan bij de bus terminal Nuevo Mercado, we zijn op tijd. Alleen hebben we nog geen geld....er staat dat je met mastercard kan betalen....even denken we dat het gaat lukken tot mr zegt dat dt vandaag niet kan....en dat als we pinnen en terug komen de bus weg is.

JAk! goed nieuws is dat het niet de laatste bus was over 1 uur gaat er nog een. We hadden al bedacht dat hanna anders de andere bus zou baricaderen en ik snel geld zou halen. Dan maar eten halen want ontbijt is al heel lang geleden. Heerlijke empanadas, vers gebakken en chips gaan ons avondeten zijn. We eten het op nemen de bus en komen rond half 12 aan in Tulum. We lopen naar het hostel Tulum Naa en genieten van onze wel verdiende slaap. De laatste grote reis is toch weer een heel avontuur geworden.

Zo komt er een einde aan Midden-Amerika en is het nu tijd voor Mexico :) Simone komt het reisgezelschap morgen aanvullen en tot die tijd gaan wij eens kijken wat Tulum te bieden heeft. iig heerlijk ontbijt bij Babel en goede lunch Thais eten bij Natural Cafe.

De tijd vlieg, iedereen thuis alvast een fijne kerst gewenst en een gelukkig nieuwjaar.

xx vanuit het zonnige Mexico

Kijk ook naar hanna haar verhaal op: hannaopreis.reislogger.nl en voor meer fotos.